Budżet Województwa Łódzkiego jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów
i rozchodów. Budżet uchwalany jest na rok budżetowy. Rokiem budżetowym jest rok kalendarzowy. Uchwała budżetowa jest podstawą samodzielnej gospodarki finansowej Województwa.
Inicjatywa w sprawie sporządzenia projektu uchwały:
- Budżetowej.
- O prowizorium budżetowym.
- O zmianie uchwały budżetowej.
przysługuje wyłącznie zarządowi jednostki samorządu terytorialnego.
Zgodnie z zapisami ustawy o finansach publicznych, uchwała budżetowa określa:
- Łączną kwotę planowanych dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
z wyodrębnieniem dochodów bieżących i majątkowych. - Łączną kwotę planowanych wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
z wyodrębnieniem wydatków bieżących i majątkowych. - Kwotę planowanego deficytu albo planowanej nadwyżki budżetu jednostki samorządu terytorialnego wraz ze źródłami pokrycia deficytu albo przeznaczenia nadwyżki budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
- Łączną kwotę planowanych przychodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
- Łączną kwotę planowanych rozchodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
- Limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90 ustawy o finansach publicznych.
- Kwotę wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową, z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez jednostkę samorządu terytorialnego.
- Szczególne zasady wykonywania budżetu jednostki samorządu terytorialnego w roku budżetowym, wynikające z odrębnych ustaw.
- Inne postanowienia, których obowiązek zamieszczenia w uchwale budżetowej wynika
z postanowień organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego.
Za prawidłowe wykonanie budżetu Województwa odpowiada Zarząd Województwa.