Dyrektor: Anna Hofman
Do zadań Departamentu Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich – PRW należą sprawy zlecone Urzędowi Marszałkowskiemu przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi będącego Instytucją Zarządzającą oraz Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będącą Agencją Płatniczą w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) 2014-2020 i PS WPR 2023-2027, jak również inne, przekazane do realizacji na podstawie odrębnych umów, a w szczególności:
2) przygotowywanie naborów wniosków o przyznanie pomocy dla wdrażanych działań w ramach PROW 2014-2020 i PS WPR 2023-2027;
3) weryfikacja i ocena wniosków o przyznanie pomocy oraz wniosków o płatność dla wdrażanych działań w ramach PROW 2014-2020 i PS WPR 2023-2027;
4) dokonywanie wyboru operacji do przyznania pomocy zgodnie z zasadami PROW 2014 -2020 i PS WPR 2023-2027;
5) przygotowywanie projektów umów o przyznanie pomocy dla wdrażanych działań w ramach PROW 2014-2020 i PS WPR 2023-2027;
6) informowanie wnioskodawców o przyznaniu lub odmowie przyznania pomocy oraz o zatwierdzeniu płatności lub odmowie wypłaty środków;
7) autoryzacja płatności oraz prowadzenie spraw związanych z przygotowaniem oraz przekazywaniem Agencji Płatniczej dokumentów i informacji niezbędnych do dokonania wypłaty środków dla beneficjentów;
8) prowadzenie rejestru umów, wniosków o płatność i zleceń płatności dla wdrażanych działań w ramach PROW 2014-2020 i PS WPR 2023-2027 oraz przekazywanie danych do Agencji Płatniczej;
9) przygotowywanie aneksów do umów w ramach PROW 2014-2020 i PS WPR 2023-2027;
10) gromadzenie i przechowywanie dokumentacji związanej z obsługą wniosków o przyznanie pomocy i wniosków o płatność dla wdrażanych działań w ramach PROW 2014-2020 i PS WPR 2023-2027;
11) rejestracja danych w systemie informatycznym obsługującym działania PROW 2014-2020 i PS WPR 2023-2027, udostępnionym przez Agencję Płatniczą;
12) prowadzenie spraw związanych z wykrywaniem i przeciwdziałaniem wystąpienia nieprawidłowości/ błędów, a w przypadku ich wystąpienia podejmowanie niezwłocznych działań w celu usunięcia nieprawidłowości/ błędów i zapobieganiu ich ponownemu wystąpieniu oraz informowanie (raportowanie) właściwym instytucjom o nieprawidłowościach/ błędach;
13) udzielanie wszelkich informacji niezbędnych Agencji Płatniczej do prowadzenia postępowań dochodzenia należności;
14) sporządzanie planu oraz założeń do prognoz wydatkowania środków finansowych z EFRROW w ramach poszczególnych działań objętych PROW 2014-2020 i PS WPR 2023-2027;
15) prognozowanie i monitorowanie wykorzystania środków finansowych w zakresie realizacji poszczególnych działań wdrażanych w ramach PROW 2014-2020 i PS WPR 2023-2027; oraz przekazywanie danych Instytucji Zarządzającej i Agencji Płatniczych;
16) współpraca z instytucjami oraz organami zaangażowanymi w rozwój obszarów wiejskich;
17) sprawowanie nadzoru nad lokalnymi grupami działania;
18) opiniowanie dokumentów związanych z PROW 2014–2020 i PS WPR 2023-2027;
19) monitoring i sprawozdawczość z realizacji wdrażanych działań w ramach PROW 2014-2020 i PS WPR 2023-2027;
20) przygotowywanie na potrzeby Instytucji Zarządzającej i Agencji Płatniczej sprawozdań bieżących, okresowych i końcowych oraz na żądanie – dodatkowych informacji i wyjaśnień;
21) przygotowywanie sprawozdań o udzielonej pomocy de minimis oraz wprowadzanie i przekazywanie w/w sprawozdań z wykorzystaniem aplikacji Systemu Harmonogramowania, Rejestracji i Monitorowania Pomocy Publicznej (SHRIMP);
22) przygotowywanie i przekazywanie Agencji Płatniczej rocznego raportu z kontroli na miejscu;
23) przyjmowanie wniosków o przyznanie pomocy, wniosków o zmianę umowy i wniosków o płatność dla wdrażanych działań w ramach PROW 2014-2020 i PS WPR 2023-2027;
24) wystawianie zaświadczeń o udzielonej pomocy de minimis w rolnictwie i rybołówstwie oraz sporządzanie miesięcznych i rocznych sprawozdań z udzielonej pomocy publicznej w rolnictwie i rybołówstwie;
25) prowadzenie postępowań w sprawie przyznawania pomocy w ramach PO RYBY 2014-2020, w tym:
a) przyjmowanie i rejestrowanie wniosków o dofinansowanie oraz wniosków o płatność,
b) przeprowadzanie oceny wniosków o dofinansowanie oraz wniosków o płatność,
c) zawieranie i rejestrowanie umów o dofinansowanie,
d) informowanie o odmowie przyznania pomocy;
26) przeciwdziałanie występowaniu nieprawidłowości w zakresie realizacji operacji oraz przekazywanie informacji dotyczących tych nieprawidłowości Instytucji Zarządzającej w ramach PO RYBY 2014-2020;
27) przekazywanie do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa pisemnych informacji o pomocy pobranej nienależnie lub wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem oraz dotyczących wysokości środków finansowych przeznaczonych do wypłaty poszczególnym beneficjentom;
28) przygotowywanie i przekazywanie do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa planów wydatków na rok bieżący i następny w zakresie Priorytetu 4 PO RYBY 2014-2020;
29) przeprowadzanie lub udział w szkoleniach związanych z Priorytetem 4 PO RYBY 2014-2020;
30) współpraca z Instytucją Zarządzającą PO RYBY 2014-2020;
31) współpraca z organizacjami i innymi podmiotami związanymi z sektorem rybactwa;
32) prowadzenie monitoringu i sprawozdawczości PO RYBY 2014-2020;
33) przechowywanie dokumentacji dotyczącej realizacji środków w zakresie Priorytetu 4 PO RYBY 2014-2020 oraz związanej z wykonywaniem przez samorząd województwa zadań Instytucji Zarządzającej;
34) sporządzanie i przekazywanie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa poświadczeń kwalifikowalności poniesionych wydatków w ramach Priorytetu 4 PO RYBY 2014-2020;
35) wykonywanie pozostałych zadań określonych przepisami prawa, związanych z wykonywaniem zadań Instytucji Zarządzającej przez samorząd województwa.
2) realizacja zadań Jednostki Regionalnej Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich;
3) realizacja Planu Działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich i KSOW+;
4) opracowywanie i realizacja dwuletnich Planów Operacyjnych w ramach Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich i Planów Operacyjnych tworzonych w ramach KSOW+;
5) obsługa pomocy technicznej w ramach PROW 2014-2020 i PS WPR 2023- 2027- sporządzanie wniosków o przyznanie środków pomocy technicznej oraz wniosków o płatność w ramach realizowanych Programów;
6) planowanie budżetu w zakresie pomocy technicznej oraz zapotrzebowania na środki finansowe z budżetu państwa w ramach realizowanych Programów;
7) prowadzenie planu finansowego oraz monitorowanie realizacji wydatków w ramach pomocy technicznej wdrażanych Programów;
8) prowadzenie spraw związanych z wykrywaniem i przeciwdziałaniem wystąpienia nieprawidłowości/błędów, a w przypadku ich wystąpienia podejmowanie niezwłocznych działań w celu usunięcia nieprawidłowości/ błędów i zapobieganiu ich ponownemu wystąpieniu oraz informowanie (raportowanie) właściwym instytucjom o nieprawidłowościach /błędach;
9) przygotowywanie raportów, sprawozdań z realizowanych zadań;
10) współpraca z instytucjami oraz organami zaangażowanymi w rozwój obszarów wiejskich;
11) opiniowanie dokumentów związanych z PROW 2014-2020 i PS WPR 2023-2027;
12) obsługa bieżącej działalności finansowej Departamentu, monitorowanie realizacji budżetu, bieżąca analiza wydatkowania środków finansowych będących w dyspozycji Departamentu;
13) opracowywanie materiałów planistycznych do projektu budżetu i wieloletniej prognozy finansowej województwa;
14) opracowanie projektów planów finansowych do projektu budżetu oraz planów finansowych do uchwały budżetowej;
15) przygotowywanie wniosków o dokonanie zmian w planie finansowym dochodów i wydatków oraz wieloletniej prognozie finansowej województwa;
16) sporządzanie sprawozdań finansowych i budżetowych w zakresie zadań realizowanych przez Departament;
17) przygotowywanie miesięcznych zapotrzebowań na środki pieniężne w zakresie zadań realizowanych przez Departament;
18) weryfikacja pod względem finansowym umów, zamówień i porozumień oraz dowodów księgowych;
19) sporządzanie kwartalnych informacji o wykorzystaniu dotacji przyznanych z budżetu państwa;
20) prowadzenie działań promocyjnych oraz rozpowszechnianie Informacji o Programie Operacyjnym „Rybactwo i Morze”, zwanym PO RYBY 2014-2020 oraz o obowiązkach beneficjentów wynikających z przyznania pomocy;
21) obsługa realizacji działań w ramach Priorytetu 5. Pomoc techniczna objętego programem Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021-2027.
2) przeprowadzanie kontroli operacji w ramach PO RYBY 2014-2020 na podstawie art. 28 ust 3 ustawy o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz innych czynności kontrolnych wynikających z realizowanych zadań powierzonych samorządowi województwa;
3) realizacja kontroli na miejscu przeprowadzanych na podstawie art. 100 ust. 1 i 4 ustawy o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023- 2027 i kontroli ex-post oraz innych czynności kontrolnych wynikających z realizowanych zadań powierzonych samorządowi województwa;
4) ocena prawidłowości przeprowadzania przez beneficjentów postępowań o udzielenie zamówień publicznych w zakresie realizowanych robót, dostaw i usług w ramach PROW 2014-2020 i PS WPR 2023-2027 zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych oraz innych dokumentów odnoszących się do zgodnego z prawem procesu udzielania zamówień;
5) gromadzenie i przechowywanie dokumentów z przeprowadzonych kontroli;
6) sporządzanie i przekazywanie odpowiednim Instytucjom Zarządzającym i Pośredniczącym sprawozdań z ilości oraz wyników przeprowadzonych kontroli dla wdrażanych działań w ramach PROW 2014-2020 i PS WPR 2023- 2027;
7) prowadzenie spraw związanych z wykrywaniem i przeciwdziałaniem wystąpienia nieprawidłowości/ błędów, a w przypadku ich wystąpienia podejmowanie niezwłocznych działań w celu usunięcia nieprawidłowości/ błędów i zapobieganiu ich ponownemu wystąpieniu oraz informowanie (raportowanie) właściwym instytucjom o nieprawidłowościach/ błędach;
8) współpraca z instytucjami oraz organami zaangażowanymi w rozwój obszarów wiejskich oraz sektora rybackiego;
9) opiniowanie projektów aktów normatywnych oraz innych dokumentów związanych z PROW 2014 – 2020 i PS WPR 2023-2027.
2) informowanie potencjalnych beneficjentów o zasadach i trybie naboru wniosków o przyznanie pomocy i wniosków o płatność dla wdrażanych działań w ramach PROW 2014-2020;
3) wykonywanie czynności określonych w książkach procedur PROW 2014-2020 dla pracownika kancelaryjnego.
1) prowadzenie sekretariatu komórki organizacyjnej;
2) prowadzenie spraw związanych z przyjmowaniem, wysyłaniem, rozdzielaniem i ewidencjonowaniem korespondencji w formie papierowej lub elektronicznej;
3) czuwanie nad terminowością załatwiania spraw, a w szczególności interpelacji i zapytań radnych przez wewnętrzne komórki organizacyjne;
4) prowadzenie terminarza oraz obsługi spotkań i narad organizowanych przez kierownika komórki organizacyjnej i jego zastępców;
5) pobieranie prasy przeznaczonej dla komórki organizacyjnej i rozdzielanie właściwym wewnętrznym komórkom organizacyjnym;
6) wystawianie i prowadzenie rejestru delegacji służbowych pracowników;
7) prowadzenie ewidencji wyjść służbowych;
8) prowadzenie punktów pierwszej pomocy, w tym udzielanie pierwszej pomocy;
9) składanie do komórki merytorycznej zapotrzebowania na prasę, bilety MPK, materiały biurowe i inne dla potrzeb komórki organizacyjnej, właściwe ich rozdzielanie i rozliczanie;
10) archiwizowanie akt;
11) prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem mieniem znajdującym się na wyposażeniu komórki organizacyjnej, w tym prowadzenie książki inwentarzowej;
12) wykonywanie innych zadań wskazanych przez kierownika komórki organizacyjnej.