p.o. Dyrektora: Jakub Lepalczyk
Zastępca dyrektora: Teresa Woźniak
Zastępca dyrektora: Daniel Żyżelewicz
W skład departamentu wchodzą:
1. Wydział Dróg i Infrastruktury Technicznej, IF.I
2. Wydział Transportu Drogowego, IF.II
3. Wydział Gospodarki Nieruchomościami, IF.III
4. Wydział Transportu Szynowego, IF.IV
5. Samodzielne Stanowiska ds. Zezwoleń i Konsumentów, IF.V
6. Samodzielne Stanowiska ds. Obsługi Sekretariatu, IF.S
Do zadań Departamentu Infrastruktury należą sprawy infrastruktury technicznej, koordynacji przewozów pasażerskich, energetyki, drogownictwa, obrotu hurtowego w kraju napojami alkoholowymi o zawartości do 18 % alkoholu, majątku
województwa, ochrony konsumentów, podejmowanie działań na rzecz pozyskiwania i efektywnego wykorzystywania środków pozabudżetowych, funduszy strukturalnych itp., a w szczególności:
I. Wydział Dróg i Infrastruktury Technicznej, który oznacza pisma symbolem „IFI”
1) rozpatrywanie wniosków o udzielanie dotacji celowych na dofinansowanie
inwestycji własnych jednostek samorządu terytorialnego w zakresie
infrastruktury technicznej;
2) sprawowanie nadzoru nad realizacją inwestycji infrastrukturalnych
prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego w ramach przyznanych
dotacji;
3) prowadzenie rozliczeń finansowych i statystycznych w realizacji dotowanych
zadań inwestycyjnych w zakresie infrastruktury technicznej;
4) przygotowywanie projektów opinii w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg
krajowych i ich przebiegu;
5) występowanie do zarządów powiatów o zasięgnięcie opinii w sprawie ustalenia
przebiegu dróg wojewódzkich;
6) przygotowywanie projektów opinii w sprawie zmiany kategorii dróg;
7) opracowywanie studiów i analiz z zakresu infrastruktury technicznej;
8) przygotowywanie opinii dotyczących zaopatrzenia w energię cieplną,
elektryczną i paliwa gazowe na obszarze województwa;
9) przygotowywanie opinii do przedkładanych przez wójtów (burmistrzów,
prezydentów miast) projektów założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię 61
elektryczną i paliwa gazowe w zakresie koordynacji z innymi gminami
oraz polityką energetyczną państwa;
10) przygotowywanie opinii dla Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki dotyczących
udzielania, odmowy udzielenia, zmiany i cofnięcia koncesji przewidywanych
przez Prawo energetyczne, na prowadzenie działalności gospodarczej;
11) przygotowywanie opinii do projektów planów rozwoju w zakresie obecnego
i przyszłego zapotrzebowania na paliwa gazowe lub energię elektryczną,
sporządzanych przez przedsiębiorstwa energetyczne, zajmujące
się przesyłaniem i dystrybucją paliw gazowych i energii elektrycznej;
12) wykonywanie w imieniu marszałka funkcji organu zarządzającego ruchem
na drogach wojewódzkich;
13) prowadzenie rejestru zatwierdzonych projektów organizacji ruchu;
14) kontrolowanie prawidłowości zmian w organizacji ruchu wprowadzonych
zatwierdzonymi projektami;
15) organizowanie, udział i przewodniczenie w komisjach powoływanych w celu
poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach wojewódzkich
oraz współdziałanie z właściwymi organami w tym zakresie;
16) współdziałanie z Wojewódzkimi Ośrodkami Ruchu Drogowego;
17) wydawanie zezwoleń na organizowanie zawodów sportowych, rajdów,
wyścigów, zgromadzeń i innych imprez, które powodują utrudnienie
w ruchu lub wymagają korzystania z dróg wojewódzkich w sposób szczególny;
18) uzgadnianie w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego tras przemarszu
procesji, pielgrzymek i innych imprez o charakterze religijnym na drogach
wojewódzkich;
19) prowadzenie prac związanych z nadawaniem przez zarząd numerów drogom
powiatowym i gminnym;
20) prowadzenie rejestrów nadawanych numerów dróg;
21) prowadzenie ewidencji egzaminatorów sprawdzających kwalifikacje osób
ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdem oraz osób
podlegających kontrolnemu sprawdzaniu kwalifikacji;
22) prowadzenie spraw związanych z pełnieniem przez marszałka nadzoru
nad przeprowadzaniem egzaminów państwowych osób ubiegających
się o uprawnienia do kierowania pojazdem oraz osób podlegających
kontrolnemu sprawdzeniu kwalifikacji;
23) współpraca z wojewódzkim ośrodkiem ruchu drogowego sprawującym obsługę
Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;
24) sporządzanie niezbędnych planów, sprawozdań i analiz z zakresu budżetu
i finansów, wynikających z realizowanych przez Departament zadań;
25) prowadzenie ewidencji danych kadrowo - płacowych kierowników wojewódzkich
samorządowych jednostek organizacyjnych.
II. Wydział Transportu Drogowego, który oznacza pisma symbolem „IFII”
1) przyjmowanie, rejestrowanie i rozpatrywanie wniosków o wydanie lub zmianę zezwoleń na wykonywanie przewozów regularnych i regularnych specjalnych w krajowym transporcie drogowym;
2) wydawanie, cofanie i zmiana zezwoleń na wykonywanie przewozów regularnych i regularnych specjalnych w krajowym transporcie drogowym;
3) prowadzenie rejestru miejsc przystankowych autobusowej komunikacji publicznej (przystanków i obiektów dworcowych) znajdujących się na obszarze województwa;
4) przeprowadzanie analizy sytuacji rynkowej w zakresie przewozu osób, poprzedzającej podjęcie decyzji w sprawie udzielenia lub zmiany zezwolenia na wykonywanie przewozów regularnych w transporcie drogowym osób na liniach komunikacyjnych o długości do 100 km;
5) prowadzenie uzgodnień ze starostami i marszałkami województw właściwymi ze względu na planowany przebieg linii komunikacyjnej w przewozach regularnych i regularnych specjalnych w krajowym transporcie drogowym osób;
6) przygotowywanie postanowień w sprawie wniosków innych organów o wydanie lub zmianę zezwolenia na wykonywanie przewozów regularnych i regularnych
specjalnych w transporcie drogowym osób na liniach komunikacyjnych przebiegających przez obszar województwa;
7) wydawanie decyzji o wygaśnięciu zezwolenia;
8) kontrola prawidłowości wykonywania przewozów oraz współdziałanie w tym zakresie z organami właściwymi do kontroli ruchu drogowego;
9) przygotowywanie projektów umów zawieranych pomiędzy województwem a przewoźnikami komunikacji autobusowej w sprawie dopłat przysługujących z tytułu honorowania ustawowych ulg w przewozach pasażerskich;
10) przyjmowanie od przewoźników i weryfikowanie miesięcznych rozliczeń dopłat przysługujących z tytułu honorowania ustawowych ulg w pasażerskich przewozach autobusowych;
11) kontrola w zakresie ewidencji biletów ulgowych przewoźników komunikacji autobusowej z którymi województwo zawarło umowy o stosowaniu dopłat do ulgowych przejazdów osób uprawnionych;
12) prowadzenie rejestru podmiotów prowadzących kursy w zakresie przewozu towarów niebezpiecznych;
13) kontrolowanie podmiotów prowadzących kursy w zakresie przewozu towarów niebezpiecznych;
14) przeprowadzanie egzaminów oraz wydawanie zaświadczeń ADR uprawniających do kierowania pojazdem przewożącym towary niebezpieczne;
15) opracowywanie projektów przepisów porządkowych w odniesieniu do wojewódzkiego transportu drogowego;
16) opracowywanie studiów oraz sporządzanie opinii i analiz na potrzeby organów samorządu województwa w zakresie transportu drogowego;
17) prowadzenie ewidencji psychologów uprawnionych do badań psychologicznych w zakresie psychologii transportu;
18) prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących pracownię psychologiczną w zakresie psychologii transportu;
19) prowadzenie ewidencji pracowni psychologicznych prowadzonych przez:
a) jednostki organizacyjne podległe Ministrowi Obrony Narodowej,
b) podmioty podległe lub nadzorowane przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
c) jednostki sektora finansów publicznych;
20) sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem badań psychologicznych kierowców;
21) prowadzenie rejestru przedsiębiorców produkujących tablice rejestracyjne oraz wydawanie zaświadczeń o wpisie do przedmiotowego rejestru.
III. Wydział Gospodarki Nieruchomościami, który oznacza pisma symbolem „IFIII”
1) prowadzenie spraw związanych z przejmowaniem mienia Skarbu Państwa nabytego przez samorząd województwa z mocy prawa;
2) prowadzenie spraw związanych z przejmowaniem mienia Skarbu Państwa przez samorząd województwa w związku z wykonywaniem zadań;
3) prowadzenie spraw związanych z obrotem nieruchomościami w rozumieniu przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami;
4) uczestniczenie w pracach komisji inwentaryzacyjnej ds. przejęcia mienia Skarbu Państwa;
5) monitorowanie wykonania planu wykorzystania zasobu nieruchomości województwa oraz nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste;
6) prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach ustanowienia lub wygaszenia prawa trwałego zarządu oraz aktualizacji opłat z tytułu trwałego zarządu sprawowanego na nieruchomościach województwa;
7) prowadzenie spraw dotyczących oddawania nieruchomości województwa w użytkowanie wieczyste;
8) prowadzenie spraw z zakresu aktualizacji opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego ustanowionego na nieruchomościach województwa;
9) prowadzenie spraw dotyczących obciążania nieruchomości województwa ograniczonymi prawami rzeczowymi, w tym oddawanie nieruchomości w użytkowanie na rzecz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej;
10) nadzorowanie wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych postawionych w stan likwidacji oraz prowadzenie spraw związanych z zagospodarowaniem majątku pozostałego po restrukturyzacji i likwidacji tych jednostek;
11) prowadzenie czynności w ramach postępowań w sprawie zwrotu nieruchomości wywłaszczonych na cele publiczne;
12) współdziałanie z Zarządem Nieruchomości Województwa Łódzkiego w zakresie gospodarowania nieruchomościami;
13) współdziałanie z Zarządem Dróg Wojewódzkich w Łodzi w zakresie pozyskiwania nieruchomości przeznaczonych pod drogi wojewódzkie;
14) podejmowanie czynności dotyczących postępowania wieczysto księgowego dla nieruchomości, z wyłączeniem nieruchomości przeznaczonych pod drogi wojewódzkie będące w zarządzaniu Zarządu Dróg Wojewódzkich w Łodzi;
15) przygotowywanie opinii i uzgodnień w sprawach nowelizacji aktów prawnych z zakresu gospodarki nieruchomościami;
16) opracowywanie projektów aktów prawnych dotyczących gospodarowania mieniem ruchomym i nieruchomym stanowiącym własność samorządu województwa;
17) prowadzenie kontroli w zakresie prawidłowości gospodarowania nieruchomościami przez wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne.
IV. Wydział Transportu Szynowego, który oznacza pisma symbolem „IFIV”
1) planowanie rozwoju publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym;
2) organizowanie i zarządzanie publicznym transportem zbiorowym w transporcie kolejowym;
3) badanie i analiza potrzeb przewozowych w publicznym transporcie zbiorowym;
4) przygotowywanie materiałów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania o zamówienie publiczne na realizację zadań związanych z organizowaniem publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym;
5) przygotowywanie projektów umów o świadczenie usług publicznych zawieranych pomiędzy województwem a przewoźnikami kolejowymi;
6) analiza oraz opracowywanie wniosków o zmiany w kolejowym rozkładzie jazdy;
7) przyjmowanie, weryfikacja i prowadzenie rozliczeń w zakresie finansowania przewozów o charakterze użyteczności publicznej;
8) analiza miesięcznych sprawozdań składanych przez operatora;
9) kontrola realizacji umów o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym;
10) prowadzenie spraw związanych z użyczeniem/dzierżawą operatorowi pojazdów szynowych będących własnością województwa;
11) prowadzenie działań związanych z opracowaniem i realizacją planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie transportu kolejowego;
12) prowadzenie spraw związanych z nabywaniem kolejowych pojazdów szynowych;
13) opracowywanie projektów przepisów porządkowych w odniesieniu do transportu kolejowego;
14) opracowywanie studiów oraz sporządzanie opinii i analiz na potrzeby organów samorządu województwa w zakresie publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym;
15) opracowywanie planów i sprawozdań finansowych do budżetu województwa;
16) prowadzenie spraw związanych z budową systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Sp. z o.o.;
17) współpraca z PKP PLK S.A. jako Zarządcą Infrastruktury Kolejowej, w zakresie realizacji inwestycji infrastrukturalnych na terenie województwa;
18) prowadzenie spraw związanych z pozyskaniem środków na zakup i modernizacje taboru kolejowego z zewnętrznych źródeł finansowania;
19) przygotowywanie oraz przeprowadzanie kontroli planowanych i zleconych przez zarząd w spółkach, dotyczących obowiązków wynikających z umów zawartych przez spółki z samorządem województwa;
20) wykonywanie zadań w zakresie nadzoru właścicielskiego nad spółką z mniejszościowym udziałem województwa „Przewozy Regionalne” sp. z o.o., polegających w szczególności na:
84
a) opracowywaniu kwartalnych informacji o sytuacji finansowej Spółki na podstawie otrzymanych informacji od Spółki celem przedstawienia zarządowi,
b) przygotowaniu projektu rekomendacji w przedmiocie głosowania przedstawiciela województwa na Zgromadzeniu Wspólników,
c) współpraca z przedstawicielem wspólników Województw w Radzie Nadzorczej Spółki,
d) przygotowanie dokumentów zgodnie z procedurą zapisaną w Umowie Wspólników dotyczącą wyboru kandydata na członka Rady Nadzorczej,
e) prowadzenie rejestru osób reprezentujących Wspólnika - województwo w organach spółki,
f) prowadzenie rejestru posiadanych udziałów w kapitale zakładowym Spółki;
21) wykonywanie zadań w zakresie nadzoru właścicielskiego nad jednoosobową spółką województwa „Łódzka Kolej Aglomeracyjna” sp. z o.o., polegających w szczególności na:
a) opracowywanie kwartalnych informacji o sytuacji finansowej Spółki na podstawie otrzymanych informacji od Spółki celem przedstawienia zarządowi,
b) przygotowaniu materiałów na Zgromadzenia Wspólników,
c) prowadzeniem spraw związanych z wnoszeniem do Spółki dopłat oraz obejmowaniem w niej udziałów,
d) współpraca z Zarządem Spółki
e) pozyskiwaniu od spółki dokumentów, o których mowa w Akcie Założycielskim w § 39;
f) przygotowaniu oraz przeprowadzeniu kontroli zleconych przez zarząd,
g) przygotowaniu projektów uchwał zarządu powołujących lub odwołujących członków Rady Nadzorczej Spółki,
h) prowadzenie rejestru osób desygnowanych przez Wspólnika - województwo do Rady Nadzorczej,
i) prowadzenie rejestru udziałów w kapitale zakładowym Spółki;
22) prowadzenie analitycznej księgi inwentarzowej dla aktywów trwałych będących w użytkowaniu Departamentu oraz wytworzonych w wyniku realizacji przez Departament zadań inwestycyjnych.
V. Samodzielne Stanowiska ds. Zezwoleń i Konsumentów, które oznaczają pisma symbolem „IFV”
1) przyjmowanie, rejestrowanie i rozpatrywanie wniosków o wydanie zezwoleń
na hurtowy obrót w kraju napojami alkoholowymi o zawartości do 18 %
alkoholu;
2) wydawanie, rejestrowanie, cofanie i zmiana zezwoleń na hurtowy obrót
w kraju napojami alkoholowymi o zawartości do 18 % alkoholu;
3) kontrolowanie wnoszonych przez przedsiębiorców opłat za wydanie zezwoleń
pod względem prawidłowej ich wysokości i zgodności ze złożonymi przez
przedsiębiorców pisemnymi oświadczeniami o wartości sprzedaży hurtowej
napojów alkoholowych w roku poprzednim;
4) kontrolowanie wnoszonych przez przedsiębiorców opłat za wydanie decyzji
wprowadzającej dodatkowe miejsca działalności gospodarczej w stosunku
do wymienionych w wydanych zezwoleniach pod względem prawidłowej
ich wysokości;
5) analizowanie i prognozowanie przychodów na następny rok kalendarzowy
z tytułu udzielania zezwoleń i wprowadzania zmian w wydanych zezwoleniach;
6) prowadzenie rejestru przechowawców akt osobowych i płacowych;
7) przyjmowanie, rejestrowanie i rozpatrywanie wniosków przedsiębiorców
o wpis do rejestru przechowawców akt osobowych i płacowych;
8) wydawanie przedsiębiorcom zaświadczeń o dokonanym wpisie do rejestru;
9) zawiadamianie Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych o dokonanym
wpisie do rejestru przechowawców akt osobowych i płacowych;
10) dokonywanie kontroli przedsiębiorców wpisanych do rejestru;
11) dokonywanie zmian we wprowadzonych wpisach do rejestru;
12) wykreślanie wpisów w rejestrze;
13) wykonywanie zadań w zakresie ochrony konsumentów i przeciwdziałania
praktykom monopolistycznym;
14) gromadzenie informacji na temat praktyk monopolistycznych na terenie
województwa oraz występowanie z wnioskiem o wszczęcie postępowania
antymonopolowego;
15) przygotowywanie projektów umów z organizacjami konsumenckimi
na świadczenie nieodpłatnych usług z zakresu ochrony interesów konsumentów
w województwie;;
VI. Samodzielne Stanowiska ds. Obsługi Sekretariatu, które oznaczają pisma symbolem „IFS”
Menu Kontekstowe
Kontakt - Departament Infrastruktury
al. Piłsudskiego 12
90-051 Łódź
tel 042 663 31 50
fax 042 663 31 52
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
90-051 Łódź
tel 042 663 31 50
fax 042 663 31 52
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Menu Kontekstowe - departamenty
Biuro Podawcze
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel. (42) 663 33 80
tel.kom. 695 356 594