Departament Edukacji

Dyrektor: Beata Świderska
Zastępca Dyrektora: Aleksandra Rutkowska

 

Do zadań Departamentu Edukacji – ED należą sprawy edukacji, a w szczególności:

1) nadzór nad realizacją zadań statutowych szkół i placówek oświatowych, dla których organem prowadzącym jest województwo oraz dostępnością i poziomem usług edukacyjnych;
2) prowadzenie planowych i doraźnych kontroli merytorycznych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez województwo oraz nadzorowanie realizacji zaleceń pokontrolnych;
3) wdrażanie zmian w nadzorowanych szkołach i placówkach oświatowych wynikających z reformy oświaty;
4) nadzór i analiza naboru uczniów, słuchaczy i wychowanków do szkół i do placówek oświatowych prowadzonych przez województwo;
5) prognozowanie rozwoju kierunków kształcenia w szkołach i placówkach oświatowych zgodnie z obowiązującymi standardami i programami nauczania;
6) dokonywanie cząstkowych ocen pracy dyrektorów nadzorowanych szkół i placówek oświatowych;
7) współpraca z uczelniami wyższymi oraz instytutami naukowo-badawczymi w zakresie wspierania nauki;
8) współpraca ze związkami zawodowymi i innymi organizacjami działającymi w oświacie;
9) opracowywanie i konsultacja ze związkami zawodowymi działającymi w oświacie „Regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Samorząd Województwa Łódzkiego”;
10) współdziałanie z Łódzkim Kuratorem Oświaty, Okręgową Komisją Egzaminacyjną i ministerstwem właściwym ds. oświaty i wychowania;
11) analizowanie i zatwierdzanie arkuszy organizacji nadzorowanych szkół i placówek oświatowych;
12) przygotowywanie wniosków o odznaczenia państwowe i resortowe oraz nagrody dla dyrektorów nadzorowanych szkół i placówek oświatowych;
13) przeprowadzanie procedury postępowań egzaminacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego, zatrudnionych w nadzorowanych szkołach i placówkach oświatowych oraz uczestniczenie w komisjach kwalifikacyjnych powoływanych przez inne organy;
14) organizowanie i prowadzenie spraw związanych z przeprowadzaniem konkursu i przyznawaniem Nagród Marszałka Województwa za najlepsze rozprawy habilitacyjne i doktorskie oraz prace magisterskie i dyplomowe tematycznie związane z województwem;
15) opracowywanie zbiorczych zestawień, raportów i analiz odnoszących się do działalności nadzorowanych szkół i placówek oświatowych oraz sytuacji oświaty w województwie;
16) prowadzenie zbioru danych dotyczących nadzorowanych szkół i placówek oświatowych gromadzonych w Systemie Informacji Oświatowej będących podstawą do naliczenia subwencji oświatowej, przekazywanie ich do bazy danych, a także sprawdzanie kompletności, poprawności i zgodności tych danych ze stanem faktycznym;
17) rozpatrywanie, ewidencjonowanie i nadzór nad prawidłową realizacją spraw związanych ze stypendiami naukowymi Marszałka Województwa;
18) współpraca z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Łodzi, powiatowymi urzędami pracy oraz przedsiębiorcami w zakresie kształcenia na potrzeby rynku pracy i specjalizacji regionalnych;
19) organizacja spotkań, konferencji i innych wydarzeń w zakresie edukacji;
20) prowadzenie ewidencji niepublicznych placówek doskonalenia nauczycieli, mających siedzibę na terenie województwa;
21) pozyskiwanie i gromadzenie wiedzy na temat możliwości dofinansowania działań z zakresu edukacji;
22) analiza możliwości uzyskiwania środków zewnętrznych na projekty własne i realizowane przez nadzorowane szkoły i placówki oświatowe;
23) opracowywanie i realizacja projektów własnych województwa w zakresie związanym z działaniami Wydziału;
24) monitoring realizowanych przez nadzorowane szkoły i placówki oświatowe projektów finansowanych i dofinansowywanych ze źródeł zewnętrznych (krajowych i europejskich);
25) ocenianie wniosków o przyznanie pomocy zdrowotnej dla nauczycieli zatrudnionych w nadzorowanych szkołach i placówkach oświatowych;
26) analizowanie planów i sprawozdań z doskonalenia zawodowego nauczycieli zatrudnionych w nadzorowanych szkołach i placówkach oświatowych oraz monitorowanie środków przeznaczonych na doskonalenie;
27) prowadzenie strony internetowej w zakresie edukacji i projektów edukacyjnych;
28) organizacja konkursów, udział w pracach zespołu powołanego w celu weryfikacji formalnej ofert składanych przez podmioty w otwartych konkursach ofert na realizację zadań województwa z zakresu nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania, analiza merytoryczna ofert oraz opracowywanie umów w tym zakresie.

1) obsługa bieżącej działalności finansowej Departamentu, monitorowanie realizacji budżetu, bieżąca analiza wydatkowania środków finansowych będących w dyspozycji Departamentu;
2) opracowywanie materiałów planistycznych do projektu budżetu i wieloletniej prognozy finansowej województwa;
3) opracowanie projektów planów finansowych do projektu budżetu oraz planów finansowych do uchwały budżetowej;
4) przygotowywanie wniosków o dokonanie zmian w planie finansowym dochodów i wydatków oraz wieloletniej prognozie finansowej województwa;
5) sporządzanie sprawozdań finansowych i budżetowych w zakresie zadań realizowanych przez Departament;
6) przygotowywanie miesięcznych zapotrzebowań na środki pieniężne w zakresie zadań realizowanych przez Departament oraz dyspozycji uruchomienia środków w ramach przyznanych dotacji, nagród i stypendiów;
7) weryfikacja pod względem finansowym umów, zamówień i porozumień oraz dowodów księgowych;
8) sporządzanie analiz, zestawień i statystyk finansowych;
9) bieżący nadzór nad realizacją budżetu przez jednostki oświatowe;
10) udział w pracach komisji powoływanych w celu weryfikacji formalnej ofert składanych przez podmioty w otwartych konkursach ofert na realizację zadań;
11) weryfikacja składanych przez oferentów korekt kalkulacji przewidywanych kosztów realizacji zadania;
12) weryfikacja merytoryczno-formalna rozliczeń dotacji udzielonych z budżetu województwa;
13) sporządzanie kwartalnych informacji o końcowych rozliczeniach dotacji udzielonych z budżetu województwa;
14) przygotowywanie postanowień i decyzji administracyjnych w zakresie organizacji pozarządowych;
15) realizacja projektów finansowanych i dofinansowywanych ze źródeł zewnętrznych (krajowych i europejskich) w zakresie spraw finansowych;
16) przygotowanie i realizacja udzielanych przez województwo dotacji celowych w zakresie zadań Departamentu;
17) analiza sprawozdań oraz planów finansowych podległych jednostek oświatowych;
18) analizowanie wniosków podległych jednostek oświatowych i ich rozliczanie z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi oraz Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;
19) weryfikacja rachunkowa sprawozdań z wydatkowania stypendiów;
20) rozliczanie i podział części oświatowej subwencji ogólnej;
21) sporządzanie informacji na temat wykorzystania dotacji celowych przekazanych jednostkom samorządu terytorialnego w ramach zadań zleconych w zakresie zadań Departamentu.

1) prowadzenie sekretariatu komórki organizacyjnej;
2) prowadzenie spraw związanych z przyjmowaniem, wysyłaniem, rozdzielaniem i ewidencjonowaniem korespondencji w formie papierowej lub elektronicznej;
3) czuwanie nad terminowością załatwiania spraw, a w szczególności interpelacji i zapytań radnych przez wewnętrzne komórki organizacyjne;
4) prowadzenie terminarza oraz obsługi spotkań i narad organizowanych przez kierownika komórki organizacyjnej i jego zastępców;
5) pobieranie prasy przeznaczonej dla komórki organizacyjnej i rozdzielanie właściwym wewnętrznym komórkom organizacyjnym;
6) wystawianie i prowadzenie rejestru delegacji służbowych pracowników;
7) prowadzenie ewidencji wyjść służbowych;
8) prowadzenie punktów pierwszej pomocy, w tym udzielanie pierwszej pomocy;
9) składanie do komórki merytorycznej zapotrzebowania na prasę, bilety MPK, materiały biurowe i inne dla potrzeb komórki organizacyjnej, właściwe ich rozdzielanie i rozliczanie;
10) archiwizowanie akt;
11) prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem mieniem znajdującym się na wyposażeniu komórki organizacyjnej, w tym prowadzenie książki inwentarzowej;
12) wykonywanie innych zadań wskazanych przez kierownika komórki organizacyjnej.
Osoba publikująca :  Justyna Pietrzak
Data publikacji:  18.07.2024 - 09:08
Osoba modyfikująca: Michał Kaczorowski
Ostatnio zmieniany: 09.10.2024 - 08:19