Dyrektor: Michał Ciepłucha
Zastępca Dyrektora: Magdalena Kontowicz
Zastępca Dyrektora: Edyta Marcinkowska
Zastępca Dyrektora: Radosław Rzeźnik
Do zadań Departamentu Klimatu i Środowiska – KLS należą sprawy adaptacji do zmian klimatu, zielonej gospodarki, ochrony środowiska oraz gospodarki odpadami, a w szczególności:
2) sprawowanie nadzoru nad Zespołem Parków Krajobrazowych Województwa Łódzkiego;
3) prowadzenie spraw dotyczących funkcjonowania parków krajobrazowych, w tym w szczególności:
a) przygotowywanie uchwał dotyczących tworzenia, likwidacji, zwiększenia lub zmniejszenia obszaru parku krajobrazowego,
b) przygotowywanie uchwał dotyczących ustanawiania planu ochrony dla parku krajobrazowego,
c) przygotowywanie uchwał dotyczących wyznaczania, likwidacji lub zmiany granic obszaru chronionego krajobrazu oraz dotyczących modyfikacji zakazów obowiązujących na ich terenie,
d) przygotowywanie uchwał niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania Zespołu Parków Krajobrazowych;
4) prowadzenie spraw dotyczących funkcjonowania obszarów chronionego krajobrazu, w tym w szczególności:
a) przygotowywanie uchwał dotyczących utworzenia, likwidacji, zwiększenia lub zmniejszenia obszaru chronionego krajobrazu,
b) przygotowywanie uchwał dotyczących wyznaczania, likwidacji lub zmiany granic obszaru chronionego krajobrazu oraz dotyczących modyfikacji zakazów obowiązujących na ich terenie,
5) podejmowanie działań dotyczących pozyskiwania zewnętrznych środków finansowych na działania realizowane przez Wydział.
2) sporządzanie i opracowywanie projektów:
a) wojewódzkiego programu ochrony środowiska,
b) wojewódzkiego planu gospodarki odpadami,
c) programów ochrony powietrza,
d) planów działań krótkoterminowych,
e) programów ochrony środowiska przed hałasem,
f) uchwał Sejmiku Województwa Łódzkiego w sprawie określenia ograniczeń lub zakazów w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw;
3) monitoring realizacji wojewódzkiego programu ochrony środowiska i wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;
4) sporządzanie i przedkładanie ministrowi właściwemu do spraw klimatu informacji o przyjętych przez Sejmik Województwa środowiskowych dokumentach planistycznych;
5) sporządzanie sprawozdań z realizacji uchwalonych programów ochrony powietrza oraz planów działań krótkoterminowych;
6) opracowywanie raportów i sprawozdań z realizacji pozostałych środowiskowych dokumentów planistycznych;
7) prowadzenie działań na rzecz rozwoju zielonej gospodarki, przeciwdziałania zmianom klimatu;
8) prowadzenie spraw związanych z odnawialnymi źródłami energii pochodzenia pozarolniczego;
9) realizacja rocznego i wieloletniego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami, o których mowa w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w zakresie przyrody, klimatu i ochrony środowiska;
10) wprowadzanie do publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie w ramach dokumentów gromadzonych w Wydziale;
11) współpraca z jednostkami ochrony środowiska w zakresie wymiany informacji o środowisku, sporządzania programów ochrony środowiska;
12) prowadzenie działalności z zakresu edukacji ekologicznej;
13) opiniowanie wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w zakresie wymaganym przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i pozostałe fundusze;
14) prowadzenie nadzoru oraz inicjowanie i przeprowadzanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska.
2) prowadzenie postępowań administracyjnych, w tym przygotowanie projektów decyzji administracyjnych, w szczególności w sprawach:
a) wymierzania i określania należnych i zaległych opłat z tytułu korzystania ze środowiska,
b) udzielanie ulg podatkowych,
c) stwierdzanie nadpłat,
d) zobowiązywania przedsiębiorców do przedłożenia dokumentów ewidencji, w tym sporządzanych na podstawie przepisów o odpadach;
3) przekazywanie wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska kopii decyzji, określających wysokość niewniesionych opłat z tytułu korzystania ze środowiska;
4) wprowadzanie do publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie w ramach dokumentów gromadzonych w Wydziale;
5) przygotowywanie wniosków do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi, dotyczących dofinansowania dostawy sprzętu i oprogramowania, służącego do zarządzania informacjami i opłatami w ramach zadań realizowanych przez Wydział;
6) sporządzanie protokołów, wystąpień pokontrolnych i informacji w ramach przeprowadzanego nadzoru nad wydanymi rozstrzygnięciami oraz prowadzenie rejestru i dokumentacji przeprowadzonych kontroli;
7) pozyskiwanie i gromadzenie informacji o wynikach monitorowania oddziaływań przedsięwzięć, instalacji, zakładów na środowisko oraz analiz porealizacyjnych;
8) monitorowanie i prowadzenie postępowań w zakresie zobowiązań marszałka województwa wynikających z wydanych zezwoleń, pozwoleń i innych rozstrzygnięć w zakresie korzystania ze środowiska (postępowania dotyczące zobowiązań niepieniężnych);
9) współpraca z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.
a) pozwoleń zintegrowanych,
b) orzekania o dopuszczalnym poziomie hałasu w środowisku w zakresie pozwoleń zintegrowanych,
c) zobowiązania do wykonania przeglądów ekologicznych w zakresie pozwoleń zintegrowanych,
d) dotyczącym ograniczania negatywnego oddziaływania na środowisko w zakresie pozwoleń zintegrowanych,
e) ustalania wymagań w zakresie ochrony środowiska dotyczących eksploatacji w zakresie pozwoleń zintegrowanych,
f) nakładania obowiązku prowadzenia w określonym czasie dodatkowych pomiarów emisji do powietrza, w odniesieniu do instalacji wymagających uzyskania pozwolenia zintegrowanego,
g) zobowiązania do prowadzenia pomiarów wielkości emisji, w określonym czasie, jeżeli z przeprowadzonej kontroli wynika, że nastąpiło przekroczenie standardów emisyjnych, w odniesieniu do instalacji wymagających uzyskania pozwolenia zintegrowanego;
2) przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych dotyczących stwierdzenia wygaśnięcia, cofnięcia i ograniczenia decyzji w zakresie pozwoleń zintegrowanych;
3) przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych w zakresie zmiany decyzji dot. oznaczenia prowadzącego instalacji (przejęcia praw i obowiązków wynikających z decyzji) w zakresie pozwoleń zintegrowanych;
4) prowadzenie postępowań administracyjnych i przygotowywanie projektów decyzji dla przedsięwzięć i instalacji określonych w ustawie o odpadach dla składowisk odpadów komunalnych posiadających pozwolenia zintegrowane w zakresie:
a) instrukcji prowadzenia składowiska odpadów,
b) zamknięcia składowiska odpadów bądź jego wydzielonej części,
c) wykonywania ekspertyz oraz nowych instrukcji prowadzenia składowiska odpadów, w przypadkach określonych w art. 148 ust.1.ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (zamknięcie składowiska z urzędu);
d) zgody na wydobywanie odpadów,
e) przeniesienia praw i obowiązków wynikających z decyzji o których mowa w art.151 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (zmiana zarządzającego),
f) wygaśnięcia, cofnięcia i ograniczenia decyzji;
5) wprowadzanie do publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie w ramach dokumentów gromadzonych w Wydziale;
6) wydawanie opinii w zakresie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, gdy planowane przedsięwzięcie kwalifikowane jest jako instalacja wymagająca pozwolenia zintegrowanego, dla której organem właściwym do jego wydania jest Marszałek Województwa;
7) wydawanie opinii dotyczącej zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, gdy planowane przedsięwzięcie kwalifikowane jest jako instalacja wymagająca pozwolenia zintegrowanego, dla której organem właściwym do jego wydania jest Marszałek Województwa;
8) opiniowanie w ramach postępowania oceny oddziaływania na środowisko przeprowadzanej podczas wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w przypadku gdy planowane przedsięwzięcie kwalifikowane jest jako instalacja, wymagająca pozwolenia zintegrowanego, dla której organem właściwym do jego wydania jest Marszałek Województwa;
9) prowadzenie nadzoru nad wydanymi rozstrzygnięciami, w tym inicjowanie i przeprowadzanie wspólnych z WIOŚ oraz innymi komórkami organizacyjnymi Urzędu kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska;
10) sporządzanie protokołów, wystąpień pokontrolnych i informacji w ramach przeprowadzanego nadzoru nad wydanymi rozstrzygnięciami oraz prowadzenie rejestru i dokumentacji przeprowadzonych kontroli.
a) pozwoleń na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza,
b) pozwoleń na wytwarzanie odpadów,
c) nakładania obowiązku prowadzenia w określonym czasie dodatkowych pomiarów emisji do powietrza,
d) nałożenia obowiązku wykonywania pomiarów stężeń substancji w powietrzu na obszarach o przekroczonych dopuszczalnych poziomach substancji w powietrzu,
e) zobowiązania do prowadzenia pomiarów wielkości emisji, w określonym czasie, jeżeli z przeprowadzonej kontroli wynika że nastąpiło przekroczenie standardów emisji,
f) orzekania o dopuszczalnym poziomie hałasu w środowisku,
g) zobowiązania do wykonania przeglądów ekologicznych,
h) dotyczącym ograniczania negatywnego oddziaływania na środowisko,
i) ustalania wymagań w zakresie ochrony środowiska dotyczących eksploatacji;
2) prowadzenie postępowań administracyjnych dla przedsięwzięć i instalacji określonych w ustawie o odpadach w zakresie:
a) przygotowywania projektów decyzji administracyjnych tj.:
- zezwolenia na zbieranie odpadów, zezwolenia na przetwarzanie odpadów oraz zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów,
- zezwolenia na zbieranie zakaźnych odpadów medycznych lub zakaźnych odpadów weterynaryjnych,
- decyzji zatwierdzających zmianę klasyfikacji odpadów niebezpiecznych na odpady inne niż niebezpieczne oraz decyzji o wyrażeniu sprzeciwu,
- decyzji o wyrażeniu sprzeciwu wobec uznania przedmiotu lub substancji za produkt uboczny,
- zezwolenia na spalanie odpadów poza instalacjami i urządzeniami,
- decyzji zatwierdzających instrukcję prowadzenia składowiska odpadów,
- zgody na wydobywanie odpadów,
- decyzji wyrażających zgodę na zamknięcie składowiska odpadów,
- decyzji o zamknięciu z urzędu składowiska odpadów lub jego wydzielonej część,
- decyzji o przeniesienie praw i obowiązków wynikających z decyzji, o których mowa w art. 151 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (zmiana zarządzającego),
- decyzji cofnięcia bez odszkodowania zezwolenia, dla posiadacza odpadów który uzyskał zezwolenie na zbieranie lub zezwolenie na przetwarzanie odpadów, naruszającego przepisy ustawy w zakresie działalności objętej zezwoleniem lub działającego niezgodnie z wydanym zezwoleniem,
b) wzywania do niezwłocznego zaniechania naruszeń posiadacza odpadów, który uzyskał zezwolenie na zbieranie lub zezwolenie na przetwarzanie odpadów,
c) wykonywanie ekspertyz oraz nowych instrukcji prowadzenia składowiska odpadów, w przypadkach określonych w art. 148 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (zamykanie składowiska z urzędu);
3) prowadzenie postępowań administracyjnych dla przedsięwzięć i instalacji określonych w ustawie o odpadach wydobywczych oraz przygotowywanie projektów decyzji zatwierdzającej program gospodarowania odpadami wydobywczymi oraz zezwolenia na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;
4) uzgadnianie wniosków dotyczących zezwoleń na zbieranie odpadów dla przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów;
5) prowadzenie postępowań administracyjnych wynikających z ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych oraz przygotowywanie projektów decyzji związanych z emisją gazów cieplarnianych z instalacji objętych wspólnotowym systemem handlu uprawnieniami do emisji;
6) przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych dotyczących stwierdzenia wygaśnięcia, cofnięcia i ograniczenia decyzji;
7) przyjmowanie zgłoszeń dotyczących instalacji zwolnionych z obowiązku posiadania pozwolenia;
8) przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych w zakresie zmiany decyzji dot. oznaczenia prowadzącego instalacji (przejęcia praw i obowiązków wynikających z decyzji);
9) wprowadzanie do publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie w ramach dokumentów gromadzonych w Wydziale;
10) prowadzenie spraw w zakresie ustanawiania obszarów ograniczonego użytkowania, tworzenia stref przemysłowych wynikających z ustawy Prawo ochrony środowiska;
11) prowadzenie nadzoru nad wydanymi rozstrzygnięciami, w tym inicjowanie i przeprowadzanie wspólnych z WIOŚ oraz innymi komórkami organizacyjnymi Urzędu kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska;
12) sporządzanie protokołów, wystąpień pokontrolnych i informacji w ramach przeprowadzanego nadzoru nad wydanymi rozstrzygnięciami oraz prowadzenie rejestru i dokumentacji przeprowadzonych kontroli;
13) obsługa zadań komisji egzaminacyjnej dla stwierdzenia kwalifikacji w zakresie gospodarowania odpadami.
2) gromadzenie i przetwarzanie danych wynikających z wystąpień pokontrolnych WIOŚ oraz protokołów kontroli WIOŚ i innych stanowisk WIOŚ;
3) prowadzenie ewidencji decyzji i postanowień oraz innych rozstrzygnięć w zakresie korzystania ze środowiska wydawanych w ramach Departamentu;
4) gromadzenie i prowadzenie ewidencji decyzji i postanowień oraz innych rozstrzygnięć w zakresie korzystania ze środowiska wydawanych przez organy administracji publicznej w związku z korzystaniem ze środowiska;
5) gromadzenie i przetwarzanie danych o środowisku i jego ochronie wynikających z rozstrzygnięć, kontroli, sprawozdań w zakresie korzystania ze środowiska wydawanych, przyjmowanych i realizowanych przez inne wydziały Departamentu;
6) gromadzenie i przekazywanie Generalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska informacji o przeprowadzonych przez komórki organizacyjne oraz nadzorowane wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne strategicznych ocenach oddziaływania na środowisko oraz udzielanie informacji w tym zakresie;
7) prowadzenie wykazu przedsiębiorców prowadzących stacje demontażu pojazdów w województwie;
8) prowadzenie wykazu przedsiębiorców prowadzących punkty zbierania pojazdów w województwie;
9) wprowadzanie do publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach, wnioskach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie w ramach dokumentów gromadzonych w Wydziale;
10) udostępnianie informacji i dokumentów o środowisku i jego ochronie będących w posiadaniu Departamentu;
11) monitorowanie zobowiązań marszałka województwa wynikających z zezwoleń, pozwoleń i innych rozstrzygnięć w zakresie korzystania ze środowiska wydanych przez Departament;
12) analiza rocznego sprawozdania Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi oraz przekazywanie informacji Zarządowi Województwa;
13) prowadzenie innych spraw dotyczących Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi, wynikających z ustawy Prawo ochrony środowiska;
14) opracowywanie materiałów planistycznych do projektu budżetu oraz jego zmian;
15) sporządzanie kwartalnych informacji o wykorzystaniu dotacji przyznanych z budżetu państwa na zadania własne województwa;
16) sporządzanie sprawozdań z realizacji budżetu przez Departament.
2) weryfikacja rocznych sprawozdań, w szczególności sporządzanych za pośrednictwem BDO, wynikających z przepisów ustaw o:
a) odpadach,
b) gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi,
c) zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym,
d) bateriach i akumulatorach,
e) recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji,
f) obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej;
3) weryfikacja opłat produktowych, na publiczne kampanie edukacyjne, depozytowych, recyklingowych oraz rejestrowych i rocznych;
4) prowadzenie postępowań administracyjnych, w tym przygotowanie projektów decyzji administracyjnych, w szczególności w sprawach:
a) wymierzania i określania należnych i zaległych opłat produktowych, opłat recyklingowych oraz opłat na publiczne kampanie edukacyjne,
b) udzielanie ulg podatkowych,
c) stwierdzanie nadpłat,
d) zobowiązywania przedsiębiorców do przedłożenia dokumentów ewidencji, w tym sporządzanych na podstawie przepisów o odpadach, o opakowaniach, o bateriach i akumulatorach;
5) gromadzenie dokumentów związanych z gospodarowaniem odpadami, w szczególności zaświadczeń, dokumentów potwierdzających, sprawozdań z audytów zewnętrznych;
6) zawieranie fakultatywnych porozumień z organizacją samorządu gospodarczego w zakresie utworzenia i utrzymania systemu zbierania, transportu, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów opakowaniowych powstałych z opakowań wielomateriałowych albo z opakowań po środkach niebezpiecznych i kontrola ich realizacji;
7) gromadzenie przekazywanych przez starostów, Głównego Inspektora Ochrony Środowiska oraz regionalnych dyrektorów ochrony środowiska kopii decyzji administracyjnych, wydanych na podstawie przepisów o ochronie środowiska;
8) wydawanie zaświadczeń w ramach udzielania pomocy de minimis oraz sporządzanie sprawozdań z udzielonej pomocy publicznej;
9) wprowadzanie do publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie w ramach dokumentów gromadzonych w Wydziale;
10) prowadzenie nadzoru nad wydanymi rozstrzygnięciami, w tym inicjowanie i przeprowadzanie wspólnych z WIOŚ oraz innymi komórkami organizacyjnymi Urzędu kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska;
11) sporządzanie protokołów, wystąpień pokontrolnych i informacji w ramach przeprowadzanego nadzoru nad wydanymi rozstrzygnięciami oraz prowadzenie rejestru i dokumentacji przeprowadzonych kontroli;
12) gromadzenie i weryfikacja sprawozdań gminnych z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi;
13) sporządzanie rocznego sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi i przekazywanie go ministrowi właściwemu do spraw środowiska;
14) prowadzenie rejestru występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska;
15) monitorowanie i prowadzenie postępowań w zakresie zobowiązań marszałka województwa wynikających z wydanych zezwoleń, pozwoleń i innych rozstrzygnięć w zakresie gospodarki odpadami (postępowania dotyczące zobowiązań niepieniężnych);
16) współpraca z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.
2) prowadzenie spraw związanych z przyjmowaniem, wysyłaniem, rozdzielaniem i ewidencjonowaniem korespondencji w formie papierowej lub elektronicznej;
3) czuwanie nad terminowością załatwiania spraw, a w szczególności interpelacji i zapytań radnych przez wewnętrzne komórki organizacyjne;
4) prowadzenie terminarza oraz obsługi spotkań i narad organizowanych przez kierownika komórki organizacyjnej i jego zastępców;
5) pobieranie prasy przeznaczonej dla komórki organizacyjnej i rozdzielanie właściwym wewnętrznym komórkom organizacyjnym;
6) wystawianie i prowadzenie rejestru delegacji służbowych pracowników;
7) prowadzenie ewidencji wyjść służbowych;
8) prowadzenie punktów pierwszej pomocy, w tym udzielanie pierwszej pomocy;
9) składanie do komórki merytorycznej zapotrzebowania na prasę, bilety MPK, materiały biurowe i inne dla potrzeb komórki organizacyjnej, właściwe ich rozdzielanie i rozliczanie;
10) archiwizowanie akt;
11) prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem mieniem znajdującym się na wyposażeniu komórki organizacyjnej, w tym prowadzenie książki inwentarzowej;
12) wykonywanie innych zadań wskazanych przez kierownika komórki organizacyjnej.