Departament Sportu i Turystyki

Dyrektor: Luiza Staszczak-Gąsiorek

 

Do zadań Departamentu Sportu i Turystyki – SPT należą sprawy kultury fizycznej, sportu i turystyki, a w szczególności:

1) opracowywanie kierunków działania i realizacja polityki sportowej województwa;
2) inicjowanie, koordynowanie działań i przedsięwzięć na rzecz rozwoju i upowszechniania kultury fizycznej i sportu w województwie;
3) tworzenie warunków prawno-organizacyjnych sprzyjających rozwojowi kultury fizycznej i sportu;
4) realizacja zadań w zakresie kultury fizycznej i sportu wynikających z Programu Rozwoju Sportu w Województwie Łódzkim;
5) współpraca z ministerstwem właściwym do spraw sportu w ramach realizowanej polityki państwa w zakresie sportu, w tym prowadzenie spraw związanych z realizacją na terenie województwa ogólnopolskich programów upowszechniania i rozwoju kultury fizycznej i sportu oraz bazy sportowej;
6) współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie kształtowania wspólnej polityki na rzecz upowszechniania i rozwoju kultury fizycznej i sportu oraz bazy sportowej;
7) realizacja rocznego i wieloletniego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami, o których mowa w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w zakresie kultury fizycznej i sportu;
8) prowadzenie spraw związanych z organizacją konkursów, udział w pracach komisji powoływanych w celu weryfikacji formalnej i merytorycznej ofert składanych przez podmioty do otwartych konkursów ofert na realizację zadań w zakresie kultury fizycznej i sportu;
9) opracowywanie i zawieranie umów związanych z realizacją zadań województwa w zakresie organizacji pozarządowych;
10) weryfikacja merytoryczno-formalna sprawozdań z wykonania zadań publicznych, na które udzielono dotacji z budżetu województwa;
11) przygotowywanie i realizacja rocznych harmonogramów wizyt monitoringowych w miejscu realizacji zadania prowadzonych w celach kontrolnych dla zadań sportowych dofinansowywanych z budżetu województwa;
12) przygotowanie sprawozdań, dokumentów i innych wniosków z realizacji programu współpracy z organizacjami pozarządowymi w zakresie właściwości Wydziału;
13) realizowanie programów i zadań związanych z rozwojem infrastruktury sportowej województwa, dofinansowywanych ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, w tym przygotowywanie informacji, analiz, sprawozdań, prezentacji dotyczących bazy sportowej w województwie;
14) prowadzenie ewidencji zgłaszanych wniosków inwestycyjnych dotyczących budowy, rozbudowy, przebudowy i remontów obiektów sportowych;
15) weryfikacja formalna i merytoryczna składanych wniosków o dofinansowanie inwestycji sportowych;
16) opracowywanie i zawieranie umów związanych z realizacją zadań inwestycyjnych;
17) weryfikacja merytoryczno-formalna sprawozdań z wykonania zadań inwestycyjnych, na które udzielono dotacji z budżetu województwa;
18) przygotowywanie i realizacja rocznych harmonogramów wizyt monitoringowych zadań i przedsięwzięć inwestycyjnych, którym przyznano dofinasowanie;
19) monitorowanie bazy sportowej i rekreacyjnej w województwie, przygotowywanie ankiet dotyczących inwentaryzacji obiektów sportowych;
20) realizacja zadań związanych z przyznawaniem nagród i stypendiów zawodnikom i trenerom, którzy osiągnęli wysokie wyniki sportowe we współzawodnictwie krajowym lub międzynarodowym, w tym opracowywanie regulaminów, prowadzenie ewidencji składanych wniosków oraz weryfikacja formalna i merytoryczna składanych wniosków;
21) opracowywanie i realizowanie umów związanych z przyznawaniem nagród i stypendiów sportowych dla zawodników i trenerów;
22) przygotowywanie materiałów planistycznych do projektu budżetu dla zadań w zakresie sportu;
23) opracowywanie informacji o przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze oraz sprawozdania rocznego w zakresie sportu;
24) prowadzenie spraw związanych z organizowaniem i współorganizowaniem imprez, zawodów i innych znaczących wydarzeń sportowych, w tym promowanie wydarzeń, inicjatyw i osiągnięć sportowych w regionie;
25) przygotowywanie, koordynacja spotkań, konferencji i wydarzeń sportowych z udziałem Marszałka Województwa;
26) sporządzanie sprawozdań, przygotowywanie informacji opisowych, analiz, prezentacji dotyczących realizowanych zadań w zakresie sportu, a także analiza i prezentacja osiągnięć sportowych w województwie;
27) przygotowywanie i udzielanie we współpracy z komórką właściwą ds. obsługi prasowej informacji środkom masowego przekazu o działalności i zamierzeniach w zakresie realizacji zadań sportowych, w tym przygotowywanie materiałów prasowych;
28) prowadzenie tematycznej podstrony internetowej Urzędu Marszałkowskiego www.lodzkie.pl oraz administrowanie profilami tematycznymi w mediach społecznościowych;
29) organizacja szkoleń i konferencji związanych z zakresem działań Wydziału, w tym prowadzenie spraw dotyczących zamówień publicznych;
30) przygotowywanie opinii na temat wydarzeń, imprez sportowych, które ubiegają się o otrzymanie patronatu Marszałka Województwa oraz opiniowanie inicjatyw sportowych ubiegających się o wsparcie finansowe.

1) prowadzenie aktywnej polityki na rzecz rozwoju turystyki w województwie;
2) realizacja zadań w zakresie turystyki wynikających ze Strategii Rozwoju Województwa oraz innych dokumentów strategicznych na poziomie regionalnym i krajowym ze szczególnym uwzględnieniem:
a) rozwoju bazy i infrastruktury turystycznej,
b) turystyki aktywnej,
c) turystyki kulturowej (w tym poprzemysłowej i przemysłowej),
3) inspirowanie, koordynacja i realizacja przedsięwzięć w zakresie:
a) promocji turystyki,
b) budowy sieci szlaków turystycznych,
c) bezpieczeństwa turystów;
4) promocja atrakcji turystycznych województwa na wydarzeniach i targach turystycznych w kraju i za granicą, także we współpracy z jednostkami i organizacjami działającymi na rzecz rozwoju turystyki;
5) tworzenie, znakowanie i konserwacja wojewódzkiej sieci szlakówturystycznych, ze szczególnym uwzględnieniem szlaków rowerowych;
6) wspieranie rozwoju oraz promocja turystyki aktywnej opartej o sieć szlaków turystycznych;
7) przygotowywanie projektów dokumentów prawno-organizacyjnych warunkujących rozwój turystyki w województwie;
8) tworzenie i monitorowanie bazy turystycznej, w tym o szlakach, obiektach i wydarzeniach turystycznych;
9) prowadzenie tematycznej podstrony internetowej Urzędu Marszałkowskiego www.lodzkie.pl oraz administrowanie profilami tematycznymi w mediach społecznościowych;
10) tworzenie i monitorowanie bazy turystycznej, w tym o wydarzeniach i infrastrukturze turystycznej;
11) pozyskiwanie zewnętrznych środków finansowych (krajowych i europejskich) na realizację projektów w zakresie turystyki;
12) przygotowywanie i realizacja projektów własnych;
13) realizacja rocznego i wieloletniego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami, o których mowa w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w zakresie turystyki i krajoznawstwa;
14) prowadzenie spraw związanych z organizacją konkursów, udział w pracach komisji powołanych w celu weryfikacji formalnej i merytorycznej ofert składanych przez podmioty do otwartych konkursów na realizację zadań w zakresie turystyki i krajoznawstwa;
15) przygotowanie sprawozdań, dokumentów i innych wniosków z realizacji programu współpracy z organizacjami pozarządowymi w zakresie właściwości Wydziału;
16) prowadzenie spraw związanych z organizacją konkursów, udział w pracach komisji powołanych w celu weryfikacji formalnej i merytorycznej ofert składanych przez podmioty do otwartych konkursów na realizację zadań w zakresie turystyki i krajoznawstwa;
17) weryfikacja merytoryczno-formalna sprawozdań z wykonania zadań publicznych, na które udzielono dotacji z budżetu województwa;
18) przygotowanie i realizacja rocznych harmonogramów wizyt monitoringowych w miejscu realizacji zadania, prowadzonych w celach kontrolnych dla zadań turystycznych dofinansowanych z budżetu województwa;
19) weryfikacja formalna i merytoryczna składanych wniosków o dofinasowanie inwestycji turystycznych;
20) opracowywanie i zawieranie umów związanych z realizacją zadań inwestycyjnych;
21) weryfikacja merytoryczno-formalna sprawozdań z wykonania zadań inwestycyjnych, na które udzielono dotacji z budżetu województwa;
22) przygotowanie i realizacja rocznych harmonogramów wizyt monitoringowych zadań i przedsięwzięć inwestycyjnych, którym przyznano dofinasowanie;
23) opracowywanie informacji o przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze oraz sprawozdania rocznego w zakresie turystyki;
24) sporządzanie sprawozdań, przygotowywanie informacji opisowych, analiz, prezentacji dotyczących realizowanych zadań w zakresie turystyki w województwie;
25) współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego w ramach kształtowania spójnej polityki rozwoju turystyki w województwie;
26) współdziałanie z jednostkami samorządu terytorialnego i organizacjami turystycznymi w zakresie pozyskiwania i przekazywania informacji dotyczących zagospodarowania turystycznego oraz wydarzeń turystycznych;
27) współpraca z ministerstwem właściwym ds. turystyki, Polską Organizacją Turystyczną i Regionalną Organizacją Turystyczną Województwa Łódzkiego w ramach realizacji polityki państwa w zakresie turystyki oraz realizacja wspólnych przedsięwzięć;
28) współdziałanie z komórką organizacyjną właściwą ds. promocji w zakresie wydawnictw o charakterze turystycznym.

1) prowadzenie spraw związanych z zaszeregowaniem obiektów hotelarskich do poszczególnych rodzajów, nadawaniem kategorii, prowadzeniem ewidencji oraz kontrolowaniem obiektów;
2) potwierdzanie lub zmiana zaszeregowania obiektów hotelarskich oraz wydawanie na wniosek przedsiębiorcy, w formie decyzji administracyjnej, przyrzeczenia zaszeregowania obiektu hotelarskiego do odpowiedniego rodzaju i kategorii, zwanego promesą;
3) rozpatrywanie wniosków o wpis do rejestru działalności regulowanej organizatorów i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych oraz prowadzenie rejestru organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych;
4) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem dyspozycji wypłaty zaliczki na pokrycie kosztów powrotu klienta do kraju, występowaniem na rzecz klientów w sprawach wypłaty środków z tytułu umowy gwarancji bankowej, umowy gwarancji ubezpieczeniowej lub umowy ubezpieczenia, na zasadach określonych w treści tych umów;
5) udzielanie informacji o danych zawartych w rejestrze na zasadach ustalonych dla Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych;
6) nadzór nad działalnością gospodarczą polegającą na organizowaniu imprez turystycznych oraz podmiotów działających bez wpisu do rejestru działalności regulowanej;
7) nadzór nad organizatorami i przedsiębiorcami ułatwiającymi nabywanie powiązanych usług turystycznych oraz organizatorami polowań w zakresie posiadania zabezpieczenia finansowego prowadzonej działalności gospodarczej oraz wysokości tego zabezpieczenia;
8) rozpatrywanie skarg na niewłaściwe wykonywanie przez organizatora turystyki lub przedsiębiorcę ułatwiającego nabywanie powiązanych usług turystycznych obowiązków określonych w art. 9, art. 10 ust 2-5, art. 14 ust. 3 i 4 oraz art. 15 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 181/2011 z dnia 16 lutego 2011;
9) wydawanie upoważnień jednostkom organizacyjnym lub osobom fizycznym do przeprowadzania szkoleń dla kandydatów ubiegających się o uprawnienia przewodnika turystycznego górskiego oraz nadzór nad prowadzeniem szkoleń;
10) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem, odmową wydania, zawieszaniem oraz przywracaniem uprawnień przewodnikom turystycznym górskim oraz prowadzenie ewidencji uprawnień nadanych przewodnikom turystycznym górskim;
11) kontrolowanie osób wykonujących zadania przewodnika turystycznego górskiego;
12) prowadzenie spraw związanych z powoływaniem komisji egzaminacyjnych języków obcych spośród osób znajdujących się na liście ministra właściwego do spraw turystyki;
13) współdziałanie z Łódzkim Urzędem Wojewódzkim oraz komórką właściwą ds. finansów w zakresie zapewnienia środków na realizację zadań dotyczących prowadzenia egzaminów z języków obcych dla pilotów wycieczek i przewodników turystycznych.

1) obsługa bieżącej działalności finansowej Departamentu, monitorowanie realizacji budżetu, bieżąca analiza wydatkowania środków finansowych będących w dyspozycji Departamentu;
2) opracowywanie materiałów planistycznych do projektu budżetu i wieloletniej prognozy finansowej województwa;
3) opracowanie projektów planów finansowych do projektu budżetu oraz planów finansowych do uchwały budżetowej;
4) przygotowywanie wniosków o dokonanie zmian w planie finansowym dochodów i wydatków oraz wieloletniej prognozie finansowej województwa;
5) sporządzanie sprawozdań finansowych i budżetowych w zakresie zadań realizowanych przez Departament;
6) przygotowywanie miesięcznych zapotrzebowań na środki pieniężne w zakresie zadań realizowanych przez Departament oraz dyspozycji uruchomienia środków w ramach przyznanych dotacji, nagród i stypendiów;
7) weryfikacja pod względem finansowym umów, zamówień i porozumień oraz dowodów księgowych;
8) weryfikacja merytoryczno-formalna rozliczeń nagród i stypendiów dla zawodników i trenerów;
9) sporządzanie analiz, zestawień i statystyk finansowych;
10) udział w pracach komisji powoływanych w celu weryfikacji formalnej ofert składanych przez podmioty w otwartych konkursach ofert na realizację zadań;
11) weryfikacja składanych przez oferentów korekt kalkulacji przewidywanych kosztów realizacji zadania;
12) weryfikacja merytoryczno-formalna rozliczeń dotacji udzielonych z budżetu województwa;
13) przygotowanie i realizacja rocznych harmonogramów wizyt monitoringowych w miejscu realizacji zadania prowadzonych w celach kontrolnych dla zadań sportowych i turystycznych dofinansowanych z budżetu województwa oraz zadań i przedsięwzięć inwestycyjnych, którym przyznano dofinansowanie;
14) sporządzanie kwartalnych informacji o końcowych rozliczeniach dotacji udzielonych z budżetu województwa;
15) przygotowywanie postanowień i decyzji administracyjnych wzakresie organizacji pozarządowych;
16) realizacja projektów finansowanych i dofinansowywanych ze źródeł zewnętrznych (krajowych i europejskich) w zakresie spraw finansowych;
17) przygotowanie i realizacja udzielanych przez województwo dotacji celowych w zakresie zadań Departamentu;
18) sporządzanie informacji na temat wykorzystania dotacji celowych przekazanych jednostkom samorządu terytorialnego w ramach zadań zleconych w zakresie zadań Departamentu;
19) przygotowywanie i przeprowadzanie szkoleń dla organizacji pozarządowych w zakresie prawidłowego sporządzania sprawozdań z wykonania zadania publicznego.

1) prowadzenie sekretariatu komórki organizacyjnej;
2) prowadzenie spraw związanych z przyjmowaniem, wysyłaniem, rozdzielaniem i ewidencjonowaniem korespondencji w formie papierowej lub elektronicznej;
3) czuwanie nad terminowością załatwiania spraw, a w szczególności interpelacji i zapytań radnych przez wewnętrzne komórki organizacyjne;
4) prowadzenie terminarza oraz obsługi spotkań i narad organizowanych przez kierownika komórki organizacyjnej i jego zastępców;
5) pobieranie prasy przeznaczonej dla komórki organizacyjnej i rozdzielanie właściwym wewnętrznym komórkom organizacyjnym;
6) wystawianie i prowadzenie rejestru delegacji służbowych pracowników;
7) prowadzenie ewidencji wyjść służbowych;
8) prowadzenie punktów pierwszej pomocy, w tym udzielanie pierwszej pomocy;
9) składanie do komórki merytorycznej zapotrzebowania na prasę, bilety MPK, materiały biurowe i inne dla potrzeb komórki organizacyjnej, właściwe ich rozdzielanie i rozliczanie;
10) archiwizowanie akt;
11) prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem mieniem znajdującym się na wyposażeniu komórki organizacyjnej, w tym prowadzenie książki inwentarzowej;
12) wykonywanie innych zadań wskazanych przez kierownika komórki organizacyjnej.
Osoba publikująca :  Justyna Pietrzak
Data publikacji:  19.07.2024 - 15:27
Osoba modyfikująca: Michał Kaczorowski
Ostatnio zmieniany: 09.10.2024 - 08:17