Dyrektor: Artur Michalak
Zastępca Dyrektora: Martyna Paluszkiewicz-Boruch
Zastępca Dyrektora: Bogumiła Olejnik
Do zadań Departamentu Kultury - KU należą sprawy kultury, a w szczególności:
2) opracowanie projektów planów finansowych do projektu budżetu oraz planów finansowych do uchwały budżetowej i zmian w tym zakresie;
3) przygotowywanie wniosków o dokonanie zmian w planie budżetu oraz wieloletniej prognozie finansowej województwa (w części finansowej);
4) analiza sprawozdań oraz planów finansowych podległych instytucji kultury;
5) udział w pracach zespołu powołanego w celu weryfikacji formalnej ofert składanych przez podmioty w otwartych konkursach ofert na realizację zadań województwa z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa narodowego;
6) udział w pracach zespołu powołanego w celu weryfikacji formalnej ofert składanych przez podmioty w otwartych konkursach ofert na udzielenie dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków województwa;
7) weryfikacja składanych przez oferentów korekt kalkulacji przewidywanych kosztów realizacji zadań, na które przyznano dotacje z budżetu województwa;
8) przygotowywanie umów na dotacje celowe przyznane instytucjom kultury na realizację zadań bieżących i inwestycyjnych;
9) weryfikacja merytoryczno-formalna rozliczeń dotacji udzielonych z budżetu;
10) bieżąca analiza planów i sprawozdań merytoryczno-finansowych instytucji kultury realizowanych ze środków budżetowych organizatora;
11) analizowanie wyników kontroli przeprowadzonych przez inne podmioty w instytucjach kultury;
12) nadzorowanie działań instytucji kultury wynikających z systemu kontroli zarządczej w wojewódzkich samorządowych jednostkach organizacyjnych;
13) bieżące monitorowanie realizacji projektów własnych instytucji kultury realizowanych w ramach zewnętrznych źródeł finansowania;
14) udział w kontrolach merytorycznych w instytucjach kultury i udział w kontrolach zadań realizowanych przez podmioty, które otrzymały dotacje z budżetu województwa oraz nadzorowanie realizacji wydanych zaleceń pokontrolnych;
15) przygotowywanie postanowień i decyzji administracyjnych w zakresie kwoty dotacji przypadającej do zwrotu i terminu, od którego nalicza się odsetki, z tytułu dotacji wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem, pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości;
16) sporządzanie analiz, zestawień i statystyk finansowych;
17) sporządzanie informacji na temat wykorzystania dotacji celowych przekazanych jednostkom samorządu terytorialnego w ramach zadań zleconych;
18) przygotowywanie miesięcznych zapotrzebowań na środki pieniężne w zakresie zadań realizowanych przez Departament oraz dyspozycji uruchomienia środków w ramach przyznanych dotacji, stypendiów i nagród;
19) opracowywanie informacji o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej za półrocze oraz sprawozdania rocznego o stopniu zaawansowania realizacji przedsięwzięć wieloletnich w zakresie zadań nadzorowanych i realizowanych przez Departament;
20) sporządzanie kwartalnych informacji o końcowych rozliczeniach dotacji udzielonych z budżetu województwa;
21) opracowywanie informacji o sprawozdaniach finansowych sporządzonych przez instytucje kultury;
22) opracowywanie informacji o przebiegu wykonania budżetu za półrocze oraz sprawozdania rocznego w zakresie zadań realizowanych i nadzorowanych przez Departament;
23) prowadzenie spraw związanych z wyborem firm audytorskich w celu badania przez biegłych rewidentów rocznych sprawozdań finansowych instytucji kultury, dla których organem prowadzącym jest samorząd województwa;
24) koordynowanie spraw związanych z realizacją inwestycji w instytucjach kultury;
25) rozliczanie projektów realizowanych przez Departament współfinansowanych ze środków zewnętrznych m.in. z budżetu Unii Europejskiej, w tym:
a) przygotowywanie materiałów planistycznych do projektu budżetu i wieloletniej prognozy finansowej,
b) przygotowywanie projektów planów finansowych do projektu budżetu, planów finansowych do uchwały budżetowej oraz wniosków o dokonanie zmian w planie finansowym Departamentu,
c) sporządzanie sprawozdań oraz informacji opisowych z wykonania planów finansowych,
d) sporządzanie części finansowej wniosków o płatność.
a) prowadzenie rejestru instytucji kultury, dla których organizatorem jest samorząd województwa,
b) nadawanie oraz aktualizowanie zapisów statutów instytucji kultury,
c) opiniowanie projektów regulaminów organizacyjnych instytucji kultury,
d) powoływanie i odwoływanie dyrektorów instytucji kultury w oparciu o zapisy ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, w tym przeprowadzanie procedury konkursowej,
e) procedowanie spraw z zakresu wynagradzania i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dyrektorom instytucji kultury,
f) udzielanie urlopów, dni wolnych od pracy a także zatwierdzanie delegacji służbowych dyrektorom instytucji kultury;
2) monitorowanie zgodności realizacji zadań prowadzonych przez instytucje kultury w oparciu o zapisy statutu oraz programu działania danej instytucji, w tym: wydarzeń, repertuaru, działań edukacyjnych, promocyjnych, wydawniczych, festiwalowych, informacji prasowych;
3) bieżąca analiza planów i sprawozdań merytoryczno-finansowych instytucji kultury realizowanych ze środków budżetowych organizatora;
4) nadzorowanie działań instytucji kultury wynikających z systemu kontroli zarządczej w wojewódzkich samorządowych jednostkach organizacyjnych;
5) bieżące monitorowanie realizacji projektów własnych instytucji kultury realizowanych w ramach zewnętrznych źródeł finansowania;
6) bieżące monitorowanie działań instytucji kultury w zakresie oddawania nieruchomości w posiadanie zależne;
7) prowadzenie planowanych i doraźnych kontroli merytorycznych w instytucjach kultury oraz nadzorowanie realizacji wydanych zaleceń pokontrolnych;
8) sporządzanie raportów i analiz dotyczących funkcjonowania instytucji kultury.
2) prowadzenie działań promocyjnych związanych z działalnością Departamentu;
3) prowadzenie spraw i zadań związanych z inauguracją i zakończeniem sezonu kulturalnego;
4) organizacja i nadzór wydarzeń z zakresu kultury i dziedzictwa narodowego;
5) prowadzenie portalu Drzwi do Kultury;
6) monitoring związany z ukazującymi się w mediach informacjami dotyczącymi Departamentu;
7) opracowanie i realizacja projektów własnych województwa w zakresie związanym z działaniami Departamentu.
2) prowadzenie spraw związanych z przyjmowaniem, wysyłaniem, rozdzielaniem i ewidencjonowaniem korespondencji w formie papierowej lub elektronicznej;
3) czuwanie nad terminowością załatwiania spraw, a w szczególności interpelacji i zapytań radnych przez wewnętrzne komórki organizacyjne;
4) prowadzenie terminarza oraz obsługi spotkań i narad organizowanych przez kierownika komórki organizacyjnej i jego zastępców;
5) pobieranie prasy przeznaczonej dla komórki organizacyjnej i rozdzielanie właściwym wewnętrznym komórkom organizacyjnym;
6) wystawianie i prowadzenie rejestru delegacji służbowych pracowników;
7) prowadzenie ewidencji wyjść służbowych;
8) prowadzenie punktów pierwszej pomocy, w tym udzielanie pierwszej pomocy;
9) składanie do komórki merytorycznej zapotrzebowania na prasę, bilety MPK, materiały biurowe i inne dla potrzeb komórki organizacyjnej, właściwe ich rozdzielanie i rozliczanie;
10) archiwizowanie akt;
11) prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem mieniem znajdującym się na wyposażeniu komórki organizacyjnej, w tym prowadzenie książki inwentarzowej;
12) wykonywanie innych zadań wskazanych przez kierownika komórki organizacyjnej.