Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich

Do zadań Departamentu Rozwoju Obszarów Wiejskich – ROW należą sprawy zlecone Urzędowi Marszałkowskiemu przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi będącego Instytucją Zarządzającą oraz Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będącą Agencją Płatniczą w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) 2014-2020 i PS WPR 2023-2027, jak również inne, przekazane do realizacji na podstawie odrębnych umów, a w szczególności:

1) informowanie potencjalnych beneficjentów o zasadach i trybie naboru wniosków o przyznanie pomocy dla wdrażanych działań w ramach PROW 2014 -2020 i PS WPR 2023-2027;
2) przygotowywanie naborów wniosków o przyznanie pomocy dla wdrażanych działań w ramach PROW 2014 -2020 i PS WPR 2023-2027;
3) weryfikacja i ocena wniosków o przyznanie pomocy dla wdrażanych działań w ramach PROW 2014 -2020 i PS WPR 2023-2027;
4) dokonywanie wyboru operacji do przyznania pomocy zgodnie z zasadami PROW 2014 -2020 i PS WPR 2023-2027;
5) przygotowywanie projektów umów o przyznanie pomocy oraz aneksów do nich dla wdrażanych działań w ramach PROW 2014 -2020 i PS WPR 2023-2027;
6) informowanie wnioskodawców o przyznaniu lub odmowie przyznania pomocy;
7) prowadzenie rejestru umów dla wdrażanych działań w ramach PROW 2014- 2020 i PS WPR 2023-2027 oraz przekazywanie danych do Agencji Płatniczej;
8) gromadzenie i przechowywanie dokumentacji związanej z obsługą wniosków o przyznanie pomocy dla wdrażanych działań w ramach PROW 2014 -2020 i PS WPR 2023-2027;
9) rejestracja danych z wniosków o przyznanie pomocy w systemie informatycznym obsługującym działania PROW 2014-2020 i PS WPR 2023- 2027, udostępnionym przez Agencję Płatniczą;
10) sporządzanie planu oraz założeń do prognoz wydatkowania środków finansowych z EFRROW w ramach poszczególnych działań objętych PROW 2014-2020 i PS WPR 2023-2027;
11) prognozowanie wykorzystania środków finansowych w zakresie realizacji poszczególnych działań wdrażanych w ramach PROW 2014-2020 i PS WPR 2023-2027 oraz przekazywanie danych Instytucji Zarządzającej i Agencji Płatniczych;
12) monitoring i sprawozdawczość z realizacji wdrażanych działań w ramach PROW 2014-2020 i PS WPR 2023-2027;
13) współpraca z instytucjami oraz organami zaangażowanymi w rozwój obszarów wiejskich;
14) sprawowanie nadzoru nad lokalnymi grupami działania;
15) przygotowywanie na potrzeby Instytucji Zarządzającej i Agencji Płatniczej sprawozdań bieżących, okresowych i końcowych oraz na żądanie – dodatkowych informacji i wyjaśnień;
16) przygotowywanie sprawozdań o udzielonej pomocy de minimis oraz wprowadzanie i przekazywanie w/w sprawozdań z wykorzystaniem aplikacji SHRIMP;
17) wystawianie zaświadczeń o udzielonej pomocy de minimis w rolnictwie 92 i rybołówstwie oraz sporządzanie miesięcznych i rocznych sprawozdań z udzielonej pomocy publicznej w rolnictwie i rybołówstwie;
18) przygotowywanie i przekazywanie Agencji Płatniczej rocznego raportu z kontroli na miejscu;
19) przyjmowanie wniosków o przyznanie pomocy, wniosków o zmianę umowy dla wdrażanych działań w ramach PROW 2014 -2020 i PS WPR 2023-2027;
20) obsługa zadań Instytucji Pośredniczącej związanych z wdrażaniem Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze” na lata 2014 -2020 (PO RYBY 2014-2020);
21) realizacja części zadań powierzonych samorządowi województwa przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi związanych z realizacją Inwestycji B3.1.1 oraz B3. 3.1 w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) w zakresie obsługi wniosków o objęcie przedsięwzięcia wsparciem, zawierania umów z ostatecznym odbiorcą wsparcia i aneksów do nich.

1) informowanie potencjalnych beneficjentów o zasadach i trybie naboru wniosków o przyznanie pomocy oraz wniosków o płatność dla wdrażanych działań w ramach PROW 2014-2020 i PS WPR 2023-2027;
2) weryfikacja i ocena wniosków o płatność dla wdrażanych działań w ramach PROW 2014-2020 i PS WPR 2023-2027;
3) informowanie wnioskodawców o zatwierdzeniu płatności lub odmowie wypłaty środków;
4) autoryzacja płatności oraz prowadzenie spraw związanych z przygotowaniem oraz przekazywaniem Agencji Płatniczej dokumentów i informacji niezbędnych do dokonania wypłaty środków dla beneficjentów;
5) prowadzenie rejestru wniosków o płatność i zleceń płatności dla wdrażanych działań w ramach PROW 2014-2020 i PS WPR 2023-2027 oraz przekazywanie danych do Agencji Płatniczej;
6) gromadzenie i przechowywanie dokumentacji związanej z obsługą wniosków o płatność dla wdrażanych działań w ramach PROW 2014-2020 i PS WPR 2023-2027;
7) rejestracja danych z wniosków o płatność w systemie informatycznym obsługującym działania PROW 2014-2020 i PS WPR 2023-2027, udostępnionym przez Agencję Płatniczą;
8) prowadzenie spraw związanych z wykrywaniem i przeciwdziałaniem wystąpienia nieprawidłowości/ błędów, a w przypadku ich wystąpienia podejmowanie niezwłocznych działań w celu usunięcia nieprawidłowości/ błędów i zapobieganiu ich ponownemu wystąpieniu oraz informowanie (raportowanie) właściwym instytucjom o nieprawidłowościach/ błędach;
9) udzielanie wszelkich informacji niezbędnych Agencji Płatniczej do prowadzenia postępowań dochodzenia należności;
10) współpraca z instytucjami oraz organami zaangażowanymi w rozwój obszarów wiejskich;
11) przyjmowanie wniosków o płatność dla wdrażanych działań w ramach PROW 2014-2020 i PS WPR 2023-2027;
12) realizacja części zadań powierzonych samorządowi województwa przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi związanych z realizacją Inwestycji B3.1.1 oraz B3. 3.1 w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) w zakresie obsługi wniosków o płatność.

1) realizacja kontroli na miejscu, wizyt, kontroli przeprowadzanych na podstawie art. 46 ust. 1 ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2014 - 2020 i kontroli ex post oraz innych czynności kontrolnych wynikających z realizowanych zadań powierzonych samorządowi województwa;
2) przeprowadzanie kontroli operacji w ramach PO RYBY 2014-2020 na podstawie art. 28 ust 3 ustawy o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz innych czynności kontrolnych wynikających z realizowanych zadań powierzonych samorządowi województwa;
3) realizacja kontroli na miejscu przeprowadzanych na podstawie art. 100 ust. 1 i 4 ustawy o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023- 2027 i kontroli ex-post oraz innych czynności kontrolnych wynikających z realizowanych zadań powierzonych samorządowi województwa;
4) ocena prawidłowości przeprowadzania przez beneficjentów postępowań o udzielenie zamówień publicznych w zakresie realizowanych robót, dostaw i usług w ramach PROW 2014-2020 i PS WPR 2023-2027 zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych oraz innych dokumentów odnoszących się do zgodnego z prawem procesu udzielania zamówień;
5) gromadzenie i przechowywanie dokumentów z przeprowadzonych kontroli;
6) sporządzanie i przekazywanie odpowiednim Instytucjom Zarządzającym i Pośredniczącym sprawozdań z ilości oraz wyników przeprowadzonych kontroli dla wdrażanych działań w ramach PROW 2014-2020 i PS WPR 2023- 2027;
7) prowadzenie spraw związanych z wykrywaniem i przeciwdziałaniem wystąpienia nieprawidłowości/ błędów, a w przypadku ich wystąpienia podejmowanie niezwłocznych działań w celu usunięcia nieprawidłowości/ błędów i zapobieganiu ich ponownemu wystąpieniu oraz informowanie (raportowanie) właściwym instytucjom o nieprawidłowościach/ błędach;
8) współpraca z instytucjami oraz organami zaangażowanymi w rozwój obszarów wiejskich oraz sektora rybackiego;
9) opiniowanie projektów aktów normatywnych oraz innych dokumentów związanych z PROW 2014–2020 i PS WPR 2023-2027 oraz KPO;
10) prowadzenie kontroli realizacji Inwestycji B3.1.1 oraz B3.3.1 oraz przedsięwzięć realizowanych przez ostatecznych odbiorców wsparcia w ramach tych inwestycji na mocy umowy w sprawie powierzenia części zadań samorządowi województwa przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi w ramach KPO.

1) informowanie potencjalnych beneficjentów o zasadach i trybie naboru wniosków o przyznanie pomocy dla wdrażanych działań w ramach PROW 2014-2020 i PS WPR 2023-2027;
2) realizacja zadań Jednostki Regionalnej Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich;
3) realizacja Planu Działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich i KSOW+;
4) opracowywanie i realizacja dwuletnich Planów Operacyjnych w ramach Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich i Planów Operacyjnych tworzonych w ramach KSOW+;
5) obsługa pomocy technicznej w ramach PROW 2014-2020 i PS WPR 2023-2027 - sporządzanie wniosków o przyznanie środków pomocy technicznej oraz wniosków o płatność w ramach realizowanych Programów;
6) planowanie budżetu w zakresie pomocy technicznej oraz zapotrzebowania na środki finansowe z budżetu państwa w ramach realizowanych Programów;
7) prowadzenie planu finansowego oraz monitorowanie realizacji wydatków w ramach pomocy technicznej wdrażanych Programów;
8) prowadzenie spraw związanych z wykrywaniem i przeciwdziałaniem wystąpienia nieprawidłowości/błędów, a w przypadku ich wystąpienia podejmowanie niezwłocznych działań w celu usunięcia nieprawidłowości/błędów i zapobieganiu ich ponownemu wystąpieniu oraz informowanie (raportowanie) właściwym instytucjom o nieprawidłowościach/błędach;
9) przygotowywanie raportów, sprawozdań z realizowanych zadań;
10) współpraca z instytucjami oraz organami zaangażowanymi w rozwój obszarów wiejskich;
11) opiniowanie dokumentów związanych z PROW 2014-2020 i PS WPR 2023-2027;
12) obsługa bieżącej działalności finansowej Departamentu, monitorowanie realizacji budżetu, bieżąca analiza wydatkowania środków finansowych będących w dyspozycji Departamentu;
13) opracowywanie materiałów planistycznych do projektu budżetu i wieloletniej prognozy finansowej województwa;
14) opracowanie projektów planów finansowych do projektu budżetu oraz planów finansowych do uchwały budżetowej;
15) przygotowywanie wniosków o dokonanie zmian w planie finansowym dochodów i wydatków oraz wieloletniej prognozie finansowej województwa;
16) sporządzanie sprawozdań finansowych i budżetowych w zakresie zadań realizowanych przez Departament;
17) przygotowywanie miesięcznych zapotrzebowań na środki pieniężne w zakresie zadań realizowanych przez Departament;
18) weryfikacja pod względem finansowym umów, zamówień i porozumień oraz dowodów księgowych;
19) sporządzanie kwartalnych informacji o wykorzystaniu dotacji przyznanych z budżetu państwa;
20) prowadzenie działań promocyjnych oraz rozpowszechnianie Informacji o Programie Operacyjnym „Rybactwo i Morze”, zwanym PO RYBY 2014-2020 oraz o obowiązkach beneficjentów wynikających z przyznania pomocy;
21) obsługa realizacji działań w ramach Priorytetu 5. Pomoc techniczna objętego programem Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021-2027.

1) przyjmowanie wniosków o przyznanie pomocy i wniosków o płatność dla wdrażanych działań w ramach PROW 2014-2020;
2) informowanie potencjalnych beneficjentów o zasadach i trybie naboru wniosków o przyznanie pomocy i wniosków o płatność dla wdrażanych działań w ramach PROW 2014-2020;
3) wykonywanie czynności określonych w książkach procedur PROW 2014-2020 dla pracownika kancelaryjnego.
Osoba publikująca :  Michał Kaczorowski
Data publikacji:  02.12.2024 - 07:02
Osoba modyfikująca: Michał Kaczorowski
Ostatnio zmieniany: 02.12.2024 - 12:46