Departament Wdrażania EFS

Do zadań Departamentu Wdrażania EFS - EFS należy wdrażanie programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027 w zakresie EFS+ i projektów społecznych w ramach FST, a także zamykanie RPO WŁ 2014- 2020 w zakresie EFS, a w szczególności:

1) wdrażanie programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021- 2027 w zakresie Priorytetu 8 oraz Priorytetu 9 działanie 9.2. w ramach typu projektu: usługi rozwojowe w ramach PSF dla osób dorosłych, które chcą z własnej inicjatywy podnieść swoje kwalifikacje lub kompetencje lub przekwalifikować się, w tym wsparcie dla osób z najtrudniejszych grup docelowych – za pośrednictwem BUR; działania typu outplacement; działania ukierunkowane na wsparcie pracodawców we wprowadzeniu elastycznych form zatrudnienia, w tym pracy zdalnej; tworzenie lub rozwój centrów kształcenia zawodowego i ustawicznego; wsparcie kształcenia zawodowego w zakresie dostosowania do wymagań nowoczesnej cyfrowej i neutralnej dla klimatu gospodarki;
2) przygotowywanie dokumentów wdrożeniowych dotyczących wyboru projektów, w szczególności przygotowanie wzoru wniosku o dofinansowanie (formularza wniosku i załączników), wzoru umowy i decyzji o dofinansowaniu projektu, propozycji kryteriów wyboru projektów oraz propozycji zakresu merytorycznego do SzOP w zakresie projektów społecznych współfinansowanych z EFS+;
3) ogłaszanie naborów (opracowanie dokumentacji naborowej, w tym przygotowywanie harmonogramów naboru wniosków o dofinasowanie) w zakresie zadań Wydziału;
4) przeprowadzanie procesu wyboru i oceny projektów;
5) organizacja prac i obsługa KOP;
6) współpraca z ekspertami wyznaczonymi z wykazu ekspertów oraz obsługa techniczna związana z ich udziałem w pracach KOP;
7) przeprowadzanie procesu zatwierdzania projektów do dofinansowania;
8) przeprowadzanie procesu zawierania umów o dofinansowanie projektów i decyzji w sprawie projektów własnych, w tym weryfikacja kompletności dokumentów;
9) prowadzenie rejestru zawartych umów o dofinansowanie projektów;
10) wystawianie zaświadczeń o udzielonej pomocy de minimis;
11) sporządzanie i składanie za pośrednictwem aplikacji SHRIMP sprawozdań z udzielonej pomocy publicznej i pomocy de minimis;
12) monitorowanie we współpracy z Wydziałem Finansowym dostępności środków finansowych;
13) zlecanie badań i analiz dotyczących zadań Wydziału;
14) przygotowywanie informacji o nieprawidłowościach zidentyfikowanych na etapie wyboru projektów i prowadzenie działań następczych.

1) obsługa projektów wybranych do dofinansowania programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027 w zakresie Priorytetu 8 oraz Priorytetu 9 działanie 9.2. w ramach typu projektu: usługi rozwojowe w ramach PSF dla osób dorosłych, które chcą z własnej inicjatywy podnieść swoje kwalifikacje lub kompetencje lub przekwalifikować się, w tym wsparcie dla osób z najtrudniejszych grup docelowych – za pośrednictwem BUR; działania typu outplacement; działania ukierunkowane na wsparcie pracodawców we wprowadzeniu elastycznych form zatrudnienia, w tym pracy zdalnej; tworzenie lub rozwój centrów kształcenia zawodowego i ustawicznego; wsparcie kształcenia zawodowego w zakresie dostosowania do wymagań nowoczesnej cyfrowej i neutralnej dla klimatu gospodarki oraz osi Priorytetowej IX i X w ramach RPO WŁ 2014-2020;
2) weryfikacja wniosków o płatność składanych przez beneficjentów;
3) monitoring i weryfikacja wartości wskazanych wskaźników w ramach projektów na etapie wniosków o płatność;
4) zlecanie doraźnej kontroli prac, usług i dostaw opisanych fakturami/innymi dowodami księgowymi o równoważnej wartości dowodowej oraz procedur przetargowych w zakresie dokumentów załączonych do wniosku o płatność;
5) przygotowywanie aneksów do umów z beneficjentami o dofinansowanie projektów oraz uchwał zmieniających do Praw i obowiązków beneficjenta pozakonkursowego w ramach IX i X Osi Priorytetowej RPO WŁ 2014-2020;
6) przygotowywanie wkładu w zakresie metodyki i analizy ryzyka projektów uwzględnionych w Rocznym Planie Kontroli;
7) przygotowywanie informacji o nieprawidłowościach zidentyfikowanych na etapie weryfikacji wniosków o płatność;
8) przygotowywanie wezwań do zapłaty w przypadku niedokonania zwrotu środków uznanych za niekwalifikowalne na etapie weryfikacji wniosków o płatność;
9) przekazywanie do komórki właściwej ds. odwołań wniosków o wszczęcie postępowania administracyjnego;
10) sporządzanie zawiadomień do właściwych organów o naruszeniu przepisów prawa;
11) weryfikacja formularza wprowadzania zmian do wniosku o dofinansowanie i wprowadzanie zaakceptowanych zmian do systemu informatycznego.

1) sporządzanie projektów Rocznych planów kontroli oraz ich aktualizacji w ramach FEŁ2027 w tym opracowywanie założeń do metodyki doboru próby projektów do kontroli;
2) weryfikacja i zatwierdzanie projektów Rocznych planów kontroli IP celem włączenia ich do Rocznego Planu Kontroli FEŁ2027;
3) przeprowadzanie procedury doboru próby projektów do kontroli zgodniez ustaloną metodyką;
4) przeprowadzanie planowych i doraźnych kontroli projektów w ramach Priorytetu 8 oraz Priorytetu 9 (za wyjątkiem typów projektów 1 i 2), w tym w zakresie zamówień publicznych i pomocy publicznej/pomocy de minimis;
5) przeprowadzanie kontroli systemowych w IP;
6) sporządzanie informacji pokontrolnych, wydawanie rekomendacji i zaleceń pokontrolnych, monitorowanie ich wykonania oraz przygotowanie wezwańdo zapłaty;
7) sporządzanie wniosków o wszczęcie postępowania administracyjnego w celu wydania decyzji określającej kwotę przypadającą do zwrotu;
8) występowanie o wydanie opinii do właściwych instytucji;
9) zgłaszanie zidentyfikowanych nieprawidłowości w ramach zgłoszeń nieprawidłowości podlegających/niepodlegających raportowaniu do KE;
10) sporządzanie sprawozdań z realizacji planu kontroli;
11) współpraca z właściwymi instytucjami w zakresie zidentyfikowanych nieprawidłowości noszących znamiona nadużyć finansowych popełnionych na szkodę interesów finansowych UE.

1) przygotowanie i aktualizacja propozycji dokumentów zawierających procedury, instrukcje, ścieżki postępowania i innych dokumentów wykonawczych dotyczących procesów zarządczych w FEŁ2027 i RPO WŁ 2014-2020 w zakresie zadań Departamentu i ich przekazanie do komórki właściwej ds. polityki regionalnej;
2) przygotowywanie cząstkowych harmonogramu naborów;
3) opiniowanie instrukcji wykonawczych IP;
4) inicjowanie działań prewencyjnych i podejmowanie działań korekcyjnych w przypadku zaleceń/rekomendacji/ wniosków jednostek kontrolnych/audytowych w zakresie zadań FEŁ2027 i RPO WŁ 2014-2020;
5) sporządzanie wkładu do cyklicznych informacji i sprawozdania końcowego oraz analiz, informacji i raportów dotyczących realizacji FEŁ2027 i RPO WŁ 2014- 2020, w tym weryfikacja dokumentów przedkładanych przez Instytucje Pośredniczące;
6) współpraca przy ewaluacji programu FEŁ2027 i RPO WŁ 2014-2020, w szczególności przekazywanie dokumentów i informacji odnoszących się do badań ewaluacyjnych na prośbę komórki właściwej ds. polityki regionalnej;
7) monitorowanie trwałości projektów w ramach FEŁ2027 i RPO WŁ 2014-2020;
8) przeprowadzanie procesu rozwiązywania umów o dofinansowanie projektów w ramach FEŁ2027 i RPO WŁ 2014-2020;
9) monitorowanie realizacji FEŁ2027 i RPO WŁ 2014-2020 w zakresie zadań Departamentu;
10) administrowanie systemami informatycznym wspierającymi procesy związane z wdrażaniem funduszy w ramach FEŁ2027 i RPO WŁ 2014-2020, w tym zarządzanie uprawnieniami użytkowników;
11) wspieranie pod względem merytorycznym w zakresie zadań związanych z obsługą/korzystaniem z systemu/ów informatycznych, realizowanych w ramach FEŁ2027 i RPO WŁ 2014-2020;
12) koordynowanie działań związanych z prawidłowym i sprawnym funkcjonowaniem systemów informatycznych wspierających procesy związane z wdrażaniem funduszy w ramach FEŁ2027 i RPO WŁ 2014-2020, a w szczególności:
a) koordynowanie spraw dotyczących wprowadzania danych do systemów informatycznych;
b) wspieranie Beneficjentów w zakresie obsługi systemów;
c) organizowanie szkoleń i przekazywanie informacji dotyczących funkcjonowania systemów administratorom merytorycznym IP;
13) obsługa aplikacji internetowej SD2022;
14) publikacja w Biuletynie Informacji Publicznej treści przekazywanych przez inne komórki Departamentu;
15) opracowywanie założeń do budżetu Pomocy Technicznej w ramach Departamentu;
16) planowanie i przygotowywanie budżetu rocznego oraz WPF w zakresie zadań Departamentu realizowanych w ramach Pomocy Technicznej FEŁ2027 i RPO WŁ 2014-2020 oraz dokonywanie zmian;
17) przygotowywanie sprawozdań z wykonania budżetu w zakresie zadań Departamentu realizowanych w ramach Pomocy Technicznej FEŁ2027 i RPO WŁ 2014-2020;
18) nadzór nad prawidłową realizacją budżetu Pomocy Technicznej w ramach Departamentu;
19) prowadzenie rejestrów umów zawieranych w ramach Pomocy Technicznej dla Departamentu;
20) prowadzenie działań w zakresie Pomocy Technicznej w ramach Departamentu;
21) przygotowywanie planów działania Pomocy Technicznej w ramach FEŁ2027 i RPO WŁ 2014-2020 w zakresie zadań Departamentu oraz dokonywanie ich zmian;
22) przygotowywanie zestawień wydatków oraz sprawozdań z realizacji działań Pomocy Technicznej w ramach FEŁ2027 i RPO WŁ 2014-2020 w zakresie zadań Departamentu;
23) analiza środków wydatkowanych w ramach Pomocy Technicznej oraz postępu rzeczowego w ramach Departamentu.

1) monitorowanie dostępnej alokacji dla FEŁ2027 i RPO WŁ 2014-2020;
2) przygotowywanie WPF oraz danych do projektu budżetu województwa i ich zmian w ramach programu FEŁ2027 i RPO WŁ 2014-2020 w zakresie zadań Departamentu;
3) kontrola postępu finansowego i rzeczowego budżetu Departamentu oraz sporządzanie prognoz, analiz i sprawozdań z wykonania budżetu;
4) analizowanie i monitorowanie wykorzystania środków w ramach FEŁ2027 i RPO WŁ 2014-2020 w zakresie zadań Departamentu;
5) wnioskowanie do komórki właściwej ds. polityki regionalnej o dotację celową i środki europejskie zgodnie z obowiązującymi procedurami w ramach FEŁ2027 i RPO WŁ 2014-2020;
6) przygotowywanie i przekazywanie rozliczenia transz dotacji celowej przyznanej na realizację FEŁ2027 i RPO WŁ 2014-2020 do komórki właściwej ds. polityki regionalnej;
7) weryfikacja przedkładanych przez Instytucje Pośredniczące rozliczeń transz dotacji celowej dla FEŁ2027 i RPO WŁ 2014-2020;
8) przygotowywanie prognoz wydatków dla projektów realizowanych w ramach FEŁ2027 i RPO WŁ 2014-2020 w zakresie zadań Departamentu;
9) przygotowywanie zbiorczych wniosków o płatność dla beneficjentów realizujących projekty w ramach FEŁ2027, RPO WŁ 2014-2020 i RPO WŁ na lata 2007-2013 w zakresie zadań Departamentu;
10) wydawanie postanowień o zaliczeniu wpłaty na poczet należności głównej i odsetek, zarówno w przypadku dokonania przez Beneficjenta Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020 oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007- 2013, wpłaty kwoty należności głównej i odsetek w niewłaściwej wysokości (w trybie art. 55 § 2 Ordynacji podatkowej) jak i na wniosek Beneficjenta;
11) wnioskowanie o przyznanie środków z budżetu środków europejskich oraz o udzielenie dotacji celowej z budżetu państwa w ramach RPO WŁ na lata 2007- 2013;
12) weryfikowanie i wyjaśnianie dokonanych przez beneficjentów zwrotów w ramach środków europejskich z budżetu środków europejskich oraz środków budżetu państwa w ramach dotacji celowej;
13) weryfikacja finansowa i angażowanie projektów uchwał, projektów umów, umów i aneksów w ramach FEŁ2027 i RPO WŁ 2014-2020;
14) monitorowanie wykorzystania dotacji celowej, środków europejskich oraz środków odzyskanych od beneficjentów w ramach FEŁ2027 i RPO WŁ 2014- 2020 w zakresie zadań Departamentu;
15) przygotowywanie Ostatecznych Rozliczeń Dofinansowania dla projektów realizowanych w ramach FEŁ2027 i RPO WŁ 2014-2020 w zakresie zadań Departamentu;
16) prowadzenie rejestru obciążeń na projekcie w ramach FEŁ2027 i RPO WŁ 2014-2020;
17) wydawanie zaświadczeń dotyczących korekty pomocy de minimis, korygowanie udzielonej pomocy de minimis w systemie SHRIMP;
18) przyjmowanie i realizacja czynności związanych z obsługą zabezpieczeń 69 należytej realizacji umów;
19) prowadzenie rejestru zabezpieczeń należytej realizacji umów.

1) przygotowywanie deklaracji wydatków od IZ do IC/IKW w zakresie EFS+ i FST;
2) weryfikacja formalna i merytoryczna deklaracji wydatków od IP;
3) sporządzanie zgłoszeń o nieprawidłowościach do KE oraz zgłoszeń uzupełniających do KE oraz weryfikacja zgłoszeń o nieprawidłowościach do KE oraz zgłoszeń uzupełniających przedkładanych przez Instytucję Pośredniczącą (IP/IP II);
4) sporządzanie zestawień nieprawidłowości niepodlegających zgłoszeniu oraz weryfikacja zestawień nieprawidłowości niepodlegających zgłoszeniu przedkładanych przez Instytucję Pośredniczącą (IP);
5) przygotowywanie prognoz wniosków o płatność kierowanych do KE;
6) analiza audytów Instytucji Audytowej na potrzeby certyfikacji wydatków;
7) przygotowywanie danych cząstkowych niezbędnych do sporządzenia rocznego zestawienia wydatków;
8) przygotowywanie oświadczeń w sprawie deklaracji zarządczej;
9) wprowadzanie danych w zakresie nieprawidłowości do systemu IMS;
10) prowadzenie postępowań administracyjnych w I instancji mających na celu odzyskiwanie środków przeznaczonych na realizację projektów w ramach FEŁ2027, RPO WŁ 2014-2020 w zakresie zadań Departamentu dotyczących określania kwot do zwrotu (na podstawie informacji przekazywanych przez inne wydziały, odpowiedzialności osób trzecich, ulg w spłacie należności, wniosków beneficjentów o nadpłaty;
11) analiza i podejmowanie działań mających na celu odzyskiwanie środków przeznaczonych na realizację projektów w ramach FEŁ2027, RPO WŁ 2014- 2020, RPO WŁ 2007-2013 w sytuacji braku możliwości wszczęcia postępowania administracyjnego wobec beneficjenta lub braku możliwości ich odzyskania na drodze postępowania egzekucyjnego;
12) przekazywanie do komórki organizacyjnej właściwej ds. polityki regionalnej wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy w przypadku, gdy organem I instancji jest Instytucja Zarządzająca;
13) przygotowywanie informacji dotyczących niewykonania zaleceń pokontrolnych przez beneficjenta projektu własnego;
14) przygotowywanie stanowiska merytorycznego niezbędnego do sporządzenia odpowiedzi na skargi dotyczące decyzji administracyjnych oraz na skargi kasacyjne, składane przez beneficjentów do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego/Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz do sporządzania skargi kasacyjnej składanej przez Instytucję Zarządzającą do Naczelnego Sądu Administracyjnego;
15) zgłaszanie podmiotów do rejestru podmiotów wykluczonych w zakresie zadań pozostających we właściwości Departamentu.

1) prowadzenie sekretariatu komórki organizacyjnej;
2) prowadzenie spraw związanych z przyjmowaniem, wysyłaniem, rozdzielaniem i ewidencjonowaniem korespondencji w formie papierowej lub elektronicznej;
3) czuwanie nad terminowością załatwiania spraw, a w szczególności interpelacji i zapytań radnych przez wewnętrzne komórki organizacyjne;
4) prowadzenie terminarza oraz obsługi spotkań i narad organizowanych przez kierownika komórki organizacyjnej i jego zastępców;
5) pobieranie prasy przeznaczonej dla komórki organizacyjnej i rozdzielanie właściwym wewnętrznym komórkom organizacyjnym;
6) wystawianie i prowadzenie rejestru delegacji służbowych pracowników;
7) prowadzenie ewidencji wyjść służbowych;
8) prowadzenie punktów pierwszej pomocy, w tym udzielanie pierwszej pomocy;
9) składanie do komórki merytorycznej zapotrzebowania na prasę, bilety MPK, materiały biurowe i inne dla potrzeb komórki organizacyjnej, właściwe ich rozdzielanie i rozliczanie;
10) archiwizowanie akt;
11) prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem mieniem znajdującym się na wyposażeniu komórki organizacyjnej, w tym prowadzenie książki inwentarzowej;
12) wykonywanie innych zadań wskazanych przez kierownika komórki organizacyjnej.
Osoba publikująca :  Michał Kaczorowski
Data publikacji:  02.12.2024 - 07:01
Osoba modyfikująca: Michał Kaczorowski
Ostatnio zmieniany: 02.12.2024 - 12:46