Przejdź do treści Przejdź do menu głównego Przejdź do wyszukiwarki

Departament Wdrażania EFS

Dyrektor: Zbigniew Gwadera
Zastępca Dyrektora - Koordynator ds. Zasad Równościowych i KPP: Katarzyna Nodzak
Zastępca Dyrektora: Wojciech Kalina

 

Do zadań Departamentu Wdrażania EFS - EFS należy wdrażanie programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027 w zakresie EFS+ i FST w ramach projektów społecznych oraz wykonywanie zadań Koordynatora ds. Zasad Równościowych i KPP, a także zamykanie RPO WŁ 2014-2020 w zakresie EFS, a w szczególności:

1) wdrażanie programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027 w zakresie Priorytetu 8 oraz Priorytetu 9 Działanie 9.2. w ramach typów projektów społecznych;
2) przygotowywanie dokumentów wdrożeniowych dotyczących wyboru projektów, w szczególności przygotowanie wzoru wniosku o dofinansowanie, wzoru umowy i decyzji o dofinansowaniu projektu, propozycji kryteriów wyboru projektów oraz propozycji zakresu merytorycznego do SzOP w zakresie projektów społecznych współfinansowanych z EFS+ oraz Priorytetu 9 Działanie 9.2 w ramach typów projektów społecznych;
3) przygotowywanie harmonogramu naboru wniosków w zakresie Priorytetu 8 oraz Priorytetu 9 Działanie 9.2. w ramach typów projektów społecznych;
4) ogłaszanie naborów, w tym opracowanie dokumentacji naborowej w zakresie zadań Wydziału;
5) przeprowadzanie procesu wyboru i oceny projektów;
6) organizacja prac i obsługa KOP;
7) współpraca z ekspertami wyznaczonymi z wykazu ekspertów oraz obsługa techniczna związana z ich udziałem w pracach KOP;
8) przeprowadzanie procesu zatwierdzania projektów do dofinansowania;
9) przeprowadzanie procesu zawierania umów o dofinansowanie projektów i decyzji w sprawie projektów własnych, w tym weryfikacja kompletności dokumentów;
10) prowadzenie rejestru zawartych umów o dofinansowanie projektów;
11) prowadzenie rejestru zabezpieczeń należytej realizacji umów;
12) przygotowywanie aneksów do umów z beneficjentami o dofinansowanie projektów;
13) wystawianie zaświadczeń o udzielonej pomocy de minimis;
14) sporządzanie i składanie za pośrednictwem aplikacji SHRIMP sprawozdań z udzielonej pomocy publicznej i pomocy de minimis;
15) zlecanie badań i analiz dotyczących zadań Wydziału;
16) przygotowywanie informacji o nieprawidłowościach zidentyfikowanych na etapie wyboru projektów i prowadzenie działań następczych.

1) obsługa projektów wybranych do dofinansowania programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027 w zakresie Priorytetu 8 oraz Priorytetu 9 działanie 9.2. w ramach typów projektów społecznych oraz osi Priorytetowej X i XI w ramach RPO WŁ 2014-2020;
2) weryfikacja wniosków o płatność składanych przez beneficjentów;
3) monitoring i weryfikacja wartości wskazanych wskaźników w ramach projektów na etapie wniosków o płatność;
4) zlecanie doraźnej kontroli prac, usług i dostaw opisanych fakturami/innymi dowodami księgowymi o równoważnej wartości dowodowej oraz procedur przetargowych w zakresie dokumentów załączonych do wniosku o płatność;
5) przygotowywanie wkładu w zakresie metodyki i analizy ryzyka projektów uwzględnionych w Rocznym Planie Kontroli;
6) przygotowywanie informacji o nieprawidłowościach zidentyfikowanych na etapie weryfikacji wniosków o płatność;
7) przygotowywanie wezwań do zapłaty w przypadku niedokonania zwrotu środków uznanych za niekwalifikowalne na etapie weryfikacji wniosków o płatność;
8) przekazywanie do właściwej komórki organizacyjnej wniosków o wszczęcie postępowania administracyjnego;
9) weryfikacja formularza wprowadzania zmian do wniosku o dofinansowanie i wprowadzanie zaakceptowanych zmian do systemu informatycznego;
10) przeprowadzanie procesu rozwiązywania umów o dofinansowanie projektów ramach FEŁ2027 i RPO WŁ 2014-2020.

1) sporządzanie projektów Rocznych planów kontroli oraz ich aktualizacji w ramach FEŁ2027 i RPO WŁ 2014-2020, w tym opracowywanie założeń do metodyki doboru próby projektów do kontroli;
2) weryfikacja i zatwierdzanie projektów Rocznych planów kontroli IP celem włączenia ich do Rocznego Planu Kontroli FEŁ2027 i RPO WŁ 2014-2020;
3) przeprowadzanie planowych i doraźnych kontroli projektów w zakresie Priorytetu 8 oraz Priorytetu 9 działanie 9.2. w ramach typów projektów społecznych oraz projektów w ramach RPO WŁ 2014-2020, w tym w zakresie zamówień publicznych i pomocy publicznej/pomocy de minimis;
4) przeprowadzanie kontroli systemowych w IP w ramach FEŁ2027 i RPO WŁ 2014-2020;
5) sporządzanie informacji pokontrolnych, wydawanie rekomendacji i zaleceń pokontrolnych, monitorowanie ich wykonania oraz przygotowanie wezwań do zapłaty;
6) sporządzanie i przekazywanie do właściwej komórki organizacyjnej wniosków o wszczęcie postępowania administracyjnego;
7) wprowadzanie danych do systemu informatycznego;
8) występowanie o wydanie opinii do właściwych instytucji;
9) przygotowywanie i przekazywanie do właściwej komórki organizacyjnej informacji o nieprawidłowościach zidentyfikowanych na etapie kontroli;
10) współpraca z właściwymi instytucjami w zakresie zidentyfikowanych nieprawidłowości noszących znamiona nadużyć finansowych popełnionych na szkodę interesów finansowych UE.

1) obsługa zadań wykonywanych przez Koordynatora ds. zasad równościowych i KPP, w tym prowadzenie rejestru zgłoszeń w zakresie podejrzeń naruszenia operacji z zapisami KPP oraz KPON;
2) monitorowanie stosowania zasad równościowych przy wdrażaniu perspektywy 2021-2027;
3) przygotowanie i aktualizacja propozycji dokumentów zawierających procedury, instrukcje, ścieżki postępowania i innych dokumentów wykonawczych dotyczących procesów zarządczych w FEŁ2027 i RPO WŁ 2014-2020 w zakresie zadań Departamentu;
4) opiniowanie instrukcji wykonawczych IP;
5) inicjowanie działań prewencyjnych i podejmowanie działań korekcyjnych w przypadku zaleceń/rekomendacji/ wniosków jednostek kontrolnych/ audytowych w zakresie zadań FEŁ2027 i RPO WŁ 2014-2020;
6) sporządzanie wkładu do cyklicznych informacji i sprawozdania końcowego oraz analiz, informacji i raportów dotyczących realizacji FEŁ2027 i RPO WŁ 2014- 2020, w tym weryfikacja dokumentów przedkładanych przez IP;
7) współpraca przy ewaluacji programu FEŁ2027 i RPO WŁ 2014-2020, w szczególności przekazywanie dokumentów i informacji odnoszących się do badań ewaluacyjnych na prośbę komórki właściwej ds. polityki regionalnej;
8) monitorowanie trwałości projektów w ramach FEŁ2027 i RPO WŁ 2014-2020;
9) monitorowanie realizacji FEŁ2027 i RPO WŁ 2014-2020 w zakresie zadań Departamentu;
10) publikacja w Biuletynie Informacji Publicznej treści przekazywanych przez inne komórki Departamentu;
11) opracowywanie założeń do budżetu Pomocy Technicznej w ramach Departamentu;
12) planowanie i przygotowywanie budżetu rocznego oraz WPF w zakresie zadań Departamentu realizowanych w ramach Pomocy Technicznej FEŁ2027 oraz dokonywanie zmian;
13) przygotowywanie sprawozdań z wykonania budżetu w zakresie zadań Departamentu realizowanych w ramach Pomocy Technicznej FEŁ2027;
14) nadzór nad prawidłową realizacją budżetu Pomocy Technicznej FEŁ2027 w ramach Departamentu;
15) prowadzenie rejestrów umów zawieranych w ramach Pomocy Technicznej FEŁ 2027 dla Departamentu;
16) przygotowywanie planów działania Pomocy Technicznej FEŁ2027 w zakresie zadań Departamentu oraz dokonywanie ich zmian;
17) prowadzenie działań w zakresie Pomocy Technicznej FEŁ 2027 (Priorytet 10 i 12) w ramach Departamentu;
18) przygotowywanie sprawozdań z realizacji działań Pomocy Technicznej FEŁ2027 w zakresie zadań Departamentu;
19) analiza środków wydatkowanych w ramach Pomocy Technicznej FEŁ 2027 oraz postępu rzeczowego w ramach Departamentu.

1) monitorowanie dostępnej alokacji dla FEŁ2027;
2) przygotowywanie WPF oraz danych do projektu budżetu województwa i ich zmian w ramach programu FEŁ2027 i RPO WŁ 2014-2020 w zakresie zadań Departamentu;
3) kontrola postępu finansowego i rzeczowego budżetu Departamentu oraz sporządzanie prognoz, analiz i sprawozdań z wykonania budżetu;
4) analizowanie i monitorowanie wykorzystania środków w ramach FEŁ2027 i RPO WŁ 2014-2020 w zakresie zadań Departamentu;
5) wnioskowanie do komórki właściwej ds. polityki regionalnej o dotację celową i środki europejskie zgodnie z obowiązującymi procedurami w ramach FEŁ2027 i RPO WŁ 2014-2020 w zakresie zadań Departamentu;
6) przygotowywanie i przekazywanie rozliczenia transz dotacji celowej przyznanej na realizację FEŁ2027;
7) weryfikacja przedkładanych przez IP rozliczeń transz dotacji celowej dla FEŁ2027;
8) przygotowywanie prognoz wydatków dla projektów realizowanych w ramach FEŁ2027 w zakresie zadań Departamentu;
9) przygotowywanie zbiorczych wniosków o płatność dla beneficjentów realizujących projekty w ramach FEŁ2027 w zakresie zadań Departamentu;
10) wydawanie na wniosek Beneficjenta postanowień o zdeponowaniu środków na koncie depozytowym ( w trybie art. 33d §2 w związku z art. 33g Ordynacji podatkowej) oraz o zaliczeniu wpłaty na poczet należności głównej i odsetek (w trybie art. 62 w związku z art 55 § 2 Ordynacji podatkowej) w przypadku dokonania przez Beneficjenta wpłaty kwoty należności głównej i odsetek w niewłaściwej wysokości w zakresie zadań Departamentu;
11) weryfikowanie i wyjaśnianie dokonanych przez beneficjentów zwrotów w ramach środków europejskich oraz środków budżetu państwa w ramach dotacji celowej w zakresie zadań Departamentu;
12) weryfikacja finansowa i angażowanie projektów uchwał, projektów umów, umów i aneksów w ramach FEŁ2027 w zakresie zadań Departamentu;
13) monitorowanie wykorzystania dotacji celowej, środków europejskich oraz środków odzyskanych od beneficjentów w ramach FEŁ2027 i RPO WŁ 2014- 2020 w zakresie zadań Departamentu;
14) przygotowywanie Ostatecznych Rozliczeń Dofinansowania dla projektów realizowanych w ramach FEŁ2027 i RPO WŁ 2014-2020 w zakresie zadań Departamentu;
15) wprowadzanie danych do systemu informatycznego SL2021 w zakresie zadań Wydziału;
16) weryfikacja wniosków o płatność z Pomocy Technicznej FEŁ2027.

1) przygotowywanie deklaracji wydatków od IZ do IC/IKW w zakresie EFS/EFS+ oraz informacji o możliwych do dodania, do deklaracji wydatków w ramach FST, w sprawach dotyczących projektów społecznych FST;
2) weryfikacja formalna i merytoryczna deklaracji wydatków/oświadczenia dotyczącego wydatków od IP;
3) sporządzanie zgłoszeń o nieprawidłowościach do KE, zgłoszeń uzupełniających do KE, weryfikacja zgłoszeń o nieprawidłowościach do KE oraz zgłoszeń uzupełniających przedkładanych przez IP;
4) sporządzanie zestawień nieprawidłowości niepodlegających zgłoszeniu oraz weryfikacja zestawień nieprawidłowości niepodlegających zgłoszeniu przedkładanych IP;
5) przygotowywanie prognoz wniosków o płatność kierowanych do KE w zakresie EFS+ i projektów społecznych FST;
6) analiza audytów Instytucji Audytowej na potrzeby certyfikacji wydatków;
7) przygotowywanie danych cząstkowych niezbędnych do sporządzenia rocznego zestawienia wydatków w zakresie EFS/EFS+ oraz projektów społecznych FST;
8) przygotowywanie oświadczeń w sprawie deklaracji zarządczej w zakresie EFS/EFS+ oraz projektów społecznych FST;
9) wprowadzanie danych w zakresie nieprawidłowości do systemu IMS w zakresie EFS/EFS+ oraz projektów społecznych FST;
10) prowadzenie postępowań administracyjnych w I instancji mających na celu odzyskiwanie środków przeznaczonych na realizację projektów w ramach FEŁ2027, RPO WŁ 2014-2020 w zakresie zadań Departamentu, dotyczących określania kwot do zwrotu (na podstawie informacji przekazywanych przez inne wydziały), odpowiedzialności osób trzecich, ulg w spłacie należności, wniosków beneficjentów o nadpłaty;
11) analiza i podejmowanie działań mających na celu odzyskiwanie środków przeznaczonych na realizację projektów w ramach FEŁ2027, RPO WŁ 2014- 2020 w sytuacji braku możliwości wszczęcia postępowania administracyjnego wobec Beneficjenta lub braku możliwości ich odzyskania na drodze postępowania egzekucyjnego;
12) przekazywanie do komórki organizacyjnej właściwej ds. polityki regionalnej wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy w przypadku, gdy organem I instancji jest Instytucja Zarządzająca;
13) przygotowywanie informacji dotyczących niewykonania zaleceń pokontrolnych przez beneficjenta projektu własnego;
14) przygotowywanie stanowiska merytorycznego niezbędnego do sporządzenia odpowiedzi na skargi dotyczące decyzji administracyjnych oraz na skargi kasacyjne, składane przez beneficjentów do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego/Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz do sporządzania skargi kasacyjnej składanej przez Instytucję Zarządzającą do Naczelnego Sądu Administracyjnego;
15) zgłaszanie podmiotów do rejestru podmiotów wykluczonych w zakresie zadań pozostających we właściwości Departamentu.

1) prowadzenie sekretariatu komórki organizacyjnej;
2) prowadzenie spraw związanych z przyjmowaniem, wysyłaniem, rozdzielaniem i ewidencjonowaniem korespondencji w formie papierowej lub elektronicznej;
3) czuwanie nad terminowością załatwiania spraw, a w szczególności interpelacji i zapytań radnych przez wewnętrzne komórki organizacyjne;
4) prowadzenie terminarza oraz obsługi spotkań i narad organizowanych przez kierownika komórki organizacyjnej i jego zastępców;
5) pobieranie prasy przeznaczonej dla komórki organizacyjnej i rozdzielanie właściwym wewnętrznym komórkom organizacyjnym;
6) wystawianie i prowadzenie rejestru delegacji służbowych pracowników;
7) prowadzenie ewidencji wyjść służbowych;
8) prowadzenie punktów pierwszej pomocy, w tym udzielanie pierwszej pomocy;
9) składanie do komórki merytorycznej zapotrzebowania na prasę, bilety MPK, materiały biurowe i inne dla potrzeb komórki organizacyjnej, właściwe ich rozdzielanie i rozliczanie;
10) archiwizowanie akt;
11) prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem mieniem znajdującym się na wyposażeniu komórki organizacyjnej, w tym prowadzenie książki inwentarzowej;
12) wykonywanie innych zadań wskazanych przez kierownika komórki organizacyjnej.
Osoba publikująca :  Michał Kaczorowski
Data publikacji:  02.12.2024 - 07:01
Osoba modyfikująca: Michał Kaczorowski
Ostatnio zmieniany: 04.03.2025 - 09:54